Det ble dyrere å kjøre inn i hovedstaden fra oktober. Det koster 54 kroner for bensinbiler og 59 kroner for dieselbiler å passere bomringen i rushtiden (mellom klokken 6.30-9 og klokken 15-17), mot henholdsvis 44 og 49 kroner utenfor rush. Her fra bomstasjonen langs Mosseveien. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

– Oslos borgere skal kunne ferdes fritt og ikke stenges inne

Privatbilisme og transport er helt nødvendig i vår moderne verden. Uten, så vil Norge stoppe opp – slik MDG ser ut til å ønske.

Partiet de Kristne vil i sin helhet nedlegge alle bommer i Oslo, samt gjøre veiene fri og godt farbare til glede og nytte for oss alle.

Fri ferdsel på våre veier en forutsetning for smidig og miljøvennlig samferdsel. Gjennom årsavgift på kjøretøy (tidligere kalt veiavgift som det ikke kunne hete på grunn av at pengene ikke gikk til vei) betaler eiere av kjøretøy for bruk av veinettet.

Les også: Kjempeopptur for Partiet De Kristne: – Flere har fått nok av KrF

Bompengeinnkreving er således en ekstraskatt som pålegges bilister og transportnæringen, uten at pengene kommer dem til gode i form av bedre veier. Partiet de Kristne mener bompenger er udemokratisk da den hindrer borgerne i å forflytte seg fritt uten overvåkning.

Ikke minst skaper ekstra veiprising mer fattigdom, og dyrere varer og tjenester. Barnefamilier i Oslo har måtte skjære ned på sine barns fritidsaktiviteter som ligger utenfor bommen.

Slik kan vi ikke ha det.

Et viktig argument for bomfrie veier er at det ikke er bærekraftig. Det viser seg at 60 nye bomringer i Oslo – alla Berlinmur, koster hele 321 millioner å ferdigstille. Inntjeningen blir det verre med.

Målet er å tvinge folk vekk fra veiene, slik at de rike slipper kø, sier Trygve Hegnar. Kun 15 prosent går til veiformål, ifølge Statens vegvesen. Dagens årsavgift skal gå til vedlikehold av vei i tråd med Partiet de Kristne sine prinsipper.

Les også: Forlater KrF for De Kristne: – KrF er politisk korrekt

Transportnæringen fortviler når de av økonomiske hensyn må laste over på lettere kjøretøy. Dette gjør at de må kjøre i flere omganger, hvilket er nok et bevis på at bompenger ikke har noe hverken med miljøhensyn eller veivedlikehold å gjøre – men KUN penger.

Butikkdøden viser også de omfattende konsekvenser kort og uklok samferdselspolitikk fra de borgerlige medfører.

Som nevnt rammer bompenger usosialt og treffer spesielt utsatte grupper som barnefamilier og pensjonister. De fleste barnefamilier er avhengige av bil til og fra skole, barnehage og fritidsaktiviteter på kvelden. Den sosiale omgang med familie og venner blir drastisk redusert da bompenger blir økonomisk belastende.

Partiet de Kristne ønsker et åpent og varmt samfunn hvor folk ikke er henvist til Skype og Messenger for å holde kontakten, siden det i 2019 kan koste over 100 kroner å besøke folk på andre siden av byen.

Ekstra galt blir det når midlene fra bompenger går til alt annet enn vei.

Tar man bort Oslo-pakken og ser på alle bompengefinansierte prosjekter som ble vedtatt fra forrige regjering (fra høsten 2005 – sommeren 2008) så ser man at bilistene har endt opp med å betale mer bompenger enn det anleggene har kostet.

For øvrig sier EU-reglene at det skal finnes alternative veier slik at man kan ferdes uten overvåkning, samt unngå betaling. Dette krever Partiet de Kristne at myndighetene, som ellers er nøye med implementering av EU-direktiver, ordner opp i.

La det være klart:

Partiet de Kristne sier JA til BOMFRIE veier
La folk forflytte seg fritt og «viva la» Oslo!