Høyesterett skal vurdere lovanvendelsen som ligger til grunn for dommen mot tidligere orlogskaptein Bjørn Stavrum. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Torsdag skal en del av anken til tidligere orlogskaptein Bjørn Stavrum i den såkalte Nigeriabåt-saken vurderes på nytt i Høyesterett.

I februar fant ankeutvalget at det er grunn til å la Høyesterett vurdere lovanvendelsen som ligger til grunn for dommen på fire år og tre måneders fengsel mot tidligere orlogskaptein Bjørn Stavrum. Det er satt av tre timer i Høyesterett til saken.

Stavrum er dømt for grov korrupsjon, grov økonomisk utroskap og grovt underslag i Nigeriabåt-saken.

Høyesterett vil torsdag ta stilling til om det er straffbart etter eksportkontrolloven § 2 ikke å korrigere tidligere gitte opplysninger.

Prinsipiell del

– Dette er en mindre del av en større straffesak mot tiltalte, som gjaldt korrupsjon og økonomisk utroskap. Denne delen av saken er allerede rettskraftig avgjort, sier førstestatsadvokat Trude Stanghelle i Økokrim til NTB.

Hun forklarer at det som gjenstår, er en prinsipiell del, med tanke på omfanget av opplysningspliktregelen i eksportkontrolloven § 2, og spørsmålet om tiltaltes straffansvar etter eksportkontrolloven § 5.

Det var Dagbladet som i en artikkelserie avslørte korrupsjonssaken i Forsvaret tilbake i 2014. Saken dreier seg om salg av utrangerte marinefartøyer fra Forsvaret til et privat britisk firma. Seks tidligere motortorpedobåter og det tidligere forsyningsskipet KNM Horten havnet i Nigeria etter salget.

Ønsker at dommen oppheves

I Lagmannsretten ble Stavrum funnet skyldig på alle punkter og ble dømt til å måtte betale drøyt 2,7 millioner kroner i erstatning til Forsvaret, i tillegg til inndragelse av ytterligere én million kroner. Stavrums anke over erstatningskravet ble ikke tillatt fremmet for Høyesterett.

Bjørn Stavrums advokat Bjørn Stordrange sier til NTB at han er glad for at anken ble sluppet inn av Høyesterett.

– Vi kommer til å nedlegge påstand om at lagmannsrettens dom oppheves, sier han.

Stavrum anket også dommen han først fikk i tingretten, og høsten 2018 ga Borgarting lagmannsrett fem måneder mildere straff.

Den tidligere orlogskapteinen har hele tiden nektet straffskyld for korrupsjon, underslag og økonomisk utroskap, men har innrømmet tyveri av en propell og en aksling og delvis straffskyld for tyveri av en skipskrybber.

Fakta om Nigeriabåt-saken

* Dagbladet avslørte sommeren 2014 at minst 13 utrangerte marinefartøyer hadde gått fra Norge til paramilitære i Vest-Afrika. Senere kom det flere avsløringer om at flere båter var solgt til Afrika, og at mer forsvarsmateriell hadde byttet hender på ureglementert vis.

* Orlogskaptein Bjørn Stavrum, som var saksbehandler i Forsvarets logistikkorganisasjon, ble tiltalt av Økokrim for grov korrupsjon og brudd på eksportkontroll-loven i forbindelse med båtsalgene.

* Dagbladet avslørte flere ureglementerte salg av militærmateriell. Stortingets kontrollkomité holdt høring om sakene 30. april og 26. og 27. november i 2016. Kontrollkomiteen konkluderte med knallhard kritikk av Forsvaret og forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen.

* I mai 2017 ble Stavrum dømt i Oslo tingrett for blant annet grov korrupsjon, grovt underslag og ulovlig militæreksport. Den tidligere orlogskapteinen ble i tingretten dømt til fire år og åtte måneders fengsel, og til å betale drøyt 4,1 millioner i erstatning og inndragninger.

* Stavrum anket saken til lagmannsretten, og i oktober 2018 bestemte Borgarting lagmannsrett at dommen blir fem måneder mildere enn straffen tingretten fastsatte. Orlogskapteinen ble også i lagmannsretten funnet skyldig på alle punkter, og ble dømt til å måtte betale 2,7 millioner kroner i erstatning til Forsvaret, i tillegg til inndragelse av en snau million kroner.

* I februar avgjorde ankeutvalget at de vil behandle en begrenset del av anken over straffedommen. Høyesterett behandler lovanvendelsen og ikke saksbehandling, straffeutmåling og erstatningskravet, som Stavrum også har anket.

* Stavrum har nektet straffskyld for korrupsjon, underslag og økonomisk utroskap, men har innrømmet tyveri av en propell og en aksling og delvis straffskyld for tyveri av en skipskrybber.

Kilde: NTB/Dagbladet