Siden oktober har i alt 346 mennesker mistet livet i to 737 MAX 8-ulykker i Indonesia og Etiopia. Flytypen er satt på bakken. Foto: Ted S. Warren / AP / NTB scanpix
annonse
annonse

Boeing orienterte ikke piloter eller flyselskaper om at et varslingssystem ikke fungerte i 737 MAX-modellen, før etter ulykken i Indonesia.

Boeing sier søndag at MAX-flyene kan brukes uten dette systemet, men framholder at systemet vil være i funksjon før flytypen kan brukes igjen.

Sikkerhetssystemet, kalt AOA-indikator, varsler piloter dersom en sensor mottar negativ informasjon. Systemet skal varsle om de type funksjonsfeilene som fant sted da 737 MAX 8-flyene krasjet i Indonesia og Etiopia.

annonse

Til sammen 346 mennesker har mistet livet i ulykkene i landene i oktober og i mars. Flytypen ble etter Etiopia-ulykken satt på bakken av luftfartsmyndigheter over hele verden.

Setter du pris på Resett?

VIPPS 124526
BANK 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) eller
SMS “Resett fast” (59,- pr. mnd.) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon