Siden oktober har i alt 346 mennesker mistet livet i to 737 MAX 8-ulykker i Indonesia og Etiopia. Flytypen er satt på bakken. Foto: Ted S. Warren / AP / NTB scanpix

Boeing orienterte ikke piloter eller flyselskaper om at et varslingssystem ikke fungerte i 737 MAX-modellen, før etter ulykken i Indonesia.

annonse

Boeing sier søndag at MAX-flyene kan brukes uten dette systemet, men framholder at systemet vil være i funksjon før flytypen kan brukes igjen.

Sikkerhetssystemet, kalt AOA-indikator, varsler piloter dersom en sensor mottar negativ informasjon. Systemet skal varsle om de type funksjonsfeilene som fant sted da 737 MAX 8-flyene krasjet i Indonesia og Etiopia.

Til sammen 346 mennesker har mistet livet i ulykkene i landene i oktober og i mars. Flytypen ble etter Etiopia-ulykken satt på bakken av luftfartsmyndigheter over hele verden.

Resett trenger din hjelp

Du kan støtte oss på Vipps nummer 124526.
Bankoverføring til kontonummer 1503.94.12826.
SMS "Resett fast" (59,- pr. mnd.) eller SMS "Resett" (200,- en gang) til 2474.

NB: Dette er helt separat fra Resett-abonnement og gir ikke tilgang til abonnementsinnhold. Resett-abonnement finner du ved å trykke her.