Siden oktober har i alt 346 mennesker mistet livet i to 737 MAX 8-ulykker i Indonesia og Etiopia. Flytypen er satt på bakken. Foto: Ted S. Warren / AP / NTB scanpix
annonse
annonse

Boeing orienterte ikke piloter eller flyselskaper om at et varslingssystem ikke fungerte i 737 MAX-modellen, før etter ulykken i Indonesia.

Boeing sier søndag at MAX-flyene kan brukes uten dette systemet, men framholder at systemet vil være i funksjon før flytypen kan brukes igjen.

Sikkerhetssystemet, kalt AOA-indikator, varsler piloter dersom en sensor mottar negativ informasjon. Systemet skal varsle om de type funksjonsfeilene som fant sted da 737 MAX 8-flyene krasjet i Indonesia og Etiopia.

annonse

Til sammen 346 mennesker har mistet livet i ulykkene i landene i oktober og i mars. Flytypen ble etter Etiopia-ulykken satt på bakken av luftfartsmyndigheter over hele verden.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon