Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen og en delegasjon fra NRK mottok prisen for Årets mediehus av kulturminister Trine Skei Grande (V) i Bergen onsdag. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

NRK fikk prisen som Årets mediehus under Nordiske Mediedager i Bergen onsdag.

Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen og en delegasjon fra NRK mottok prisen for Årets mediehus av kulturminister Trine Skei Grande (V) i Bergen onsdag.

«Årets mediehus har en unik innholdsbredde, og bruker innsiktsanalyse systematisk for alle valg som tas for innholdet, publiseringen og for produktene. Mediehuset har i 2018 snudd en tradisjonell nyhetsorganisasjon til å bli «mobil først», og utviklet egne brukerbud som nå er gjennomgående i alt de gjør», heter det i begrunnelsen.

– 2018 var et imponerende år for norsk journalistikk og medieinnhold. Aldri har konkurransen vært tøffere. Å være nominert til årets mediepriser for 2018 er rett og slett en stor bragd, sier juryleder Trine Ohrberg-Rolfsrud.

Det var flere priser som ble delt ut på mediedagene i Bergen. Den store journalistprisen gikk til VGs reportasjer om Tolga-saken, årets magasin gikk til VG-magasinet «GODT», årets nyskapning ble «Aller Media/Scandinavia Online Sol Voice», årets featuresak ble Dagbladets «Barnevernets engler» og årets sportsdekning ble VGs «Fotball-leaks».