Resett var blant mediene som dekket sjamanens Stavangerbesøk. Vi fant det interessant i lys av at kirken de siste årene sammen med deler av norsk frikirkelighet har brukt mye tid på å trekke grenser mot helbredelsespredikanter preget av amerikansk nykarismatisk kristendom, som svindelanklagede Svein Magne Pedersen og den omstridte TV-pastoren Jan Hanvold. Blant de som har uttalt seg skarpt om Jan Hanvold er tidligere Tunsberg-bisp Per Arne Dahl.
Likevel omfavnet Stavanger menighetsråd sjaman Durek og Märtha Louise, til tross for at han opptrer som en ikke-kristen helbredelsespredikant som tar seg godt betalt. Dette skapte også med rette harme i kristne miljøer, som fra før har opplevd Koranopplesning i norske gudstjenester og at en biskop gleder seg over bedehussalg til muslimer.
Les også: Kirken åpner dørene for prinsesse Märtha og sjaman Durek – distanserer seg fra kristne predikanter
Det er likevel grunn til å spørre om Stavanger-biskopen i denne saken bare snur halen etter vinden. Hun sier nå at det har kommet fram «nye ting».
– Med de siste opplysningene jeg har blitt kjent med de siste dagene, så ser jeg at dette arrangementet inneholdt ting som ikke er i tråd med det kirken står for, sier biskopen til TV 2.
Les også: Sjaman Durek og Märtha Louise får likevel ikke holde foredrag i kirke i Stavanger
Men dette har svak rot i virkeligheten. Før det ble kjent at sjaman Durek var Märtha Louises kjæreste, var det godt kjent at han mener at han kan kontakte ånder, snakke med avdøde og sette mennesker i transe, gjennom intense «healingprosesser». Ifølge ham selv er han i verden for å hjelpe hele planeten å gjenkjenne og forløse sitt potensial.
Det er vanskelig å se hvorfor uttalelser om at han kan «snu atomer» i denne sammenhengen skal bidra hverken i hans favør eller disfavør. Alle som er kjent med grunnleggende religionskunnskap kan se at Durek befinner seg trygt plassert innenfor landskapet som gjerne er kjent som «alternative» religiøse miljøer.
I prinsippet har slikt selvsagt lite i et kirkerom å gjøre og det er forståelig at kirkegjengere i Stavanger nå gleder seg. Men det er likevel grunn til å spørre om hvor prinsippløs det er mulig for en biskop å gjøre seg.