Konsernsjef i Hurtigruten, Daniel Skjeldam. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
annonse

Sammen med gründerselskapet Brim Explorer vil Hurtigruten i løpet av de neste par årene introdusere nye, stillegående og elektriske katamaraner i nord.

annonse

En av katamaranene, MS Bard, skal fra og med 2020 settes i drift på Svalbard, med base i Longyearbyen. Derfra skal det seiles «spektakulære dagsturer» til steder som Barentsburg, Pyramiden og andre unike naturperler. Dette opplyser Hurtigruten i en pressemelding på sin nettside. 

annonse

– Et grønt fotavtrykk er fremtiden for reiselivet både i Arktis og resten av verden. Med dedikerte samarbeidspartnere som Hurtigruten bygger vi skip ulikt noe annet verden har sett, sier Brim Explorer-grunnlegger Agnes Árnadóttir.

Strenge standarder

Konsernsjef i Hurtigruten, Daniel Skjeldam, mener det er viktig å utfordre resten av bransjen på det å gå i en mer klimavennlig retning.

annonse
annonse

– Vi i Hurtigruten krever at våre samarbeidspartnere følger de samme, strenge standardene for bærekraft som vi gjør. Akkurat som Hurtigruten, jobber Brim med å utfordre bransjen til å gå i en grønnere retning. Sammen kan vi skape opplevelser som er unike og bærekraftige, både for våre gjester og for områdene vi besøker, sier Skjeldam.

Det er imidlertid et skår i den grønne gleden. Katamaranen vil gå på elektrisitet, og på Svalbard består strømforsyningen av kullkraft. Skrur du på strømmen i Longyearbyen, bruker du strøm som anses for å være den mest klimafiendtlige det går an å få tak i, i kontrast til den «grønne» strømforsyningen på fastlandet. 

Les også: NRK tier om de lyssky forholdene rundt klima-Greta

annonse
Reklame

Skrinlagt kraftkabel

For noen år siden ble det utredet bygging av en kraftkabel mellom Finnmark og Svalbard, som potensielt kunne frigjøre øygruppen fra den forurensende kullkraften. I fjor ble det imidlertid rapportert at regjeringen, ved Olje- og energidepartementet, har skrinlagt prosjektet, med begrunnelse i at de mener det er urealistisk å få noe slikt på plass. 

Det er derfor ennå uklart når Svalbard kan få en mer klima- og miljøvennlig strømforsyning. 

Rune Thomas Ege er kommunikasjonssjef i Hurtigruten. Han kommenterer saken slik:

– Vi i Hurtigruten har lenge tatt til orde for en ny, bedre og mer miljøvennlig strømforsyning på Svalbard. Men vi kan ikke sitte stille og vente med å innføre ny teknologi til den er på plass. Vi jobber for nye teknologiske – og mer miljøvennlige – løsninger i alle deler av samfunnet.

– Som vi skriver i pressemeldingen jobber vi med flere ulike løsninger for katamaranene, blant annet solcelledrevne ladestasjoner som lagrer strøm på batterier.

Resett trenger din hjelp

Du kan støtte oss på Vipps nummer 124526.
Bankoverføring til kontonummer 1503.94.12826.
SMS "Resett fast" (59,- pr. mnd.) eller SMS "Resett" (200,- en gang) til 2474.

NB: Dette er helt separat fra Resett medlemskap og gir ikke tilgang til medlemsinnhold. Resett medlemskap finner du ved å trykke her.


Ved å bruke kommentarfeltet erkjenner du at du har lest og forstått våre regler for kommentarfeltet. Disse finner du her.