Konsernsjef i Hurtigruten, Daniel Skjeldam. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
annonse

Sammen med gründerselskapet Brim Explorer vil Hurtigruten i løpet av de neste par årene introdusere nye, stillegående og elektriske katamaraner i nord.

annonse
annonse

En av katamaranene, MS Bard, skal fra og med 2020 settes i drift på Svalbard, med base i Longyearbyen. Derfra skal det seiles «spektakulære dagsturer» til steder som Barentsburg, Pyramiden og andre unike naturperler. Dette opplyser Hurtigruten i en pressemelding på sin nettside. 

annonse

– Et grønt fotavtrykk er fremtiden for reiselivet både i Arktis og resten av verden. Med dedikerte samarbeidspartnere som Hurtigruten bygger vi skip ulikt noe annet verden har sett, sier Brim Explorer-grunnlegger Agnes Árnadóttir.

Strenge standarder

annonse

Ønsker du å bidra til å holde Resett gående?

Tegn medlemskap eller Støtt oss med et enkeltbeløp

Konsernsjef i Hurtigruten, Daniel Skjeldam, mener det er viktig å utfordre resten av bransjen på det å gå i en mer klimavennlig retning.

– Vi i Hurtigruten krever at våre samarbeidspartnere følger de samme, strenge standardene for bærekraft som vi gjør. Akkurat som Hurtigruten, jobber Brim med å utfordre bransjen til å gå i en grønnere retning. Sammen kan vi skape opplevelser som er unike og bærekraftige, både for våre gjester og for områdene vi besøker, sier Skjeldam.

Det er imidlertid et skår i den grønne gleden. Katamaranen vil gå på elektrisitet, og på Svalbard består strømforsyningen av kullkraft. Skrur du på strømmen i Longyearbyen, bruker du strøm som anses for å være den mest klimafiendtlige det går an å få tak i, i kontrast til den «grønne» strømforsyningen på fastlandet. 

Les også: NRK tier om de lyssky forholdene rundt klima-Greta

Skrinlagt kraftkabel

For noen år siden ble det utredet bygging av en kraftkabel mellom Finnmark og Svalbard, som potensielt kunne frigjøre øygruppen fra den forurensende kullkraften. I fjor ble det imidlertid rapportert at regjeringen, ved Olje- og energidepartementet, har skrinlagt prosjektet, med begrunnelse i at de mener det er urealistisk å få noe slikt på plass. 

Det er derfor ennå uklart når Svalbard kan få en mer klima- og miljøvennlig strømforsyning. 

Rune Thomas Ege er kommunikasjonssjef i Hurtigruten. Han kommenterer saken slik:

– Vi i Hurtigruten har lenge tatt til orde for en ny, bedre og mer miljøvennlig strømforsyning på Svalbard. Men vi kan ikke sitte stille og vente med å innføre ny teknologi til den er på plass. Vi jobber for nye teknologiske – og mer miljøvennlige – løsninger i alle deler av samfunnet.

– Som vi skriver i pressemeldingen jobber vi med flere ulike løsninger for katamaranene, blant annet solcelledrevne ladestasjoner som lagrer strøm på batterier.

Google har blokkert alle annonser på Resett
Vi trenger din hjelp for å overleve

Støtt oss ved å tegne medlemskap her
Betal til kontonummer 1503.94.12826 eller
SMS: Støtt oss med et fast beløp på 59 kr pr måned ved å sende “Resett fast” til 2474
SMS: Støtt oss med et enkeltbeløp på 200 kr ved å sende “Resett” til 2474
PayPal Logo

Du kan støtte Resett på Vipps nummer 124526

Andre måter å donere på finner du på Støtt oss siden.