Illustrasjonsbilde av aviser. Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Det er skrevet mye om at Postens nedskjæringer rammer avisdistribusjonen. Posten distribuerer bare en brøkdel av abonnementsavisene på papir. Det meste skjer i bransjeregi. Langt viktigere er derfor den prisøkningen som nå presses fram av Amedia, landet største avisdistributør.

Avisenes papiropplag har falt så sterkt at distribusjonskostnadene pr. avis snart ikke vil kunne forsvares utenfor konsentrerte bystrøk, og knapt nok innenfor. Lokalavisa Eidsvoll Ullensaker Blad har fått et første forhandlingsutspill fra Amedia som innebærer 35 prosent prisøkning.

Det vil i så fall bety en årlig kostnadsøkning på 1,2 mill. kroner for avisa, som i fjor hadde et overskudd på 700 000 kroner. Løsningen kan bli færre utgivelser i uka, en løsning som suksessivt allerede er valgt av flere lokalaviser.

Det er liten tvil om at kostnadene øker. Samtidig vil Amedia fortsatt tjene mest mulig penger på distribusjonen, og som Norges største lokalaviseier forsøke å skjerme sine egne. De vil utnytte sitt monopol. Mest utsatt er derfor de over 20 andre avisene som distribueres av selskapet.

Foruten en rekke lokalaviser, er det ifølge fagbladet Journalisten snakk om Klassekampen, Nationen, Vårt Land, Aftenposten, Dagens Næringsliv og Finansavisen. Forhandlingene er ikke startet, og prisøkningen vil sikkert variere for de forskjellige avisene.

Dette er en ny spiker i papiravisenes kiste. Mange av lokalavisene og flere av de nevnte Oslo-avisene har ennå ikke fått dreis på digitalinntektene sine. For dem er papiravisa fortsatt avgjørende.

Les også: VG taper penger

Samme prosess pågår for trykkerikostnadene. Færre aviser betyr økt pris pr. trykt avis.

Kundene? De kan se fram til enda tynnere avis og enda høyere pris.