Nordmenn spiser mer og mer frossenpizza. Så langt i år har vi spist 12 prosent mer enn samme periode i fjor.
Hittil i år er det solgt dypfryst pizza for 773 millioner kroner i Norge, noe som er en økning på 12,2 prosent fra tilsvarende periode i fjor, opplyser markedsanalysebyrået Nielsen til Nationen.
– Veksthastigheten for dypfryst pizza har tatt seg opp den siste tiden og er vesentlig sterkere hittil i år enn siste 26 uker og siste 52 uker, sier kommunikasjonsansvarlig Gunnar Portvik i byrået til avisen.
Salget av folkefavoritten Grandiosa og Big One økte med tre prosent i årets tre første måneder, opplyser Orkla.
Importen av pizza har økt etter at merkevaren Peppes Pizza kom i butikkenes frysedisker i februar. Landbruksdirektoratet opplyste tidligere denne måneden at i første kvartal i år ble det importert 3.581 tonn av den italienske retten til en verdi av 113 millioner kroner. Det er en økning på 46 prosent fra samme periode i fjor.
Ifølge industrikonsernet Scandza har Peppes Pizza, som de eier, tatt om lag 10 prosent av markedet i løpet av åtte uker.