Nylig var det storstreik i det skandinaviske flyselskapet SAS, og selv om streiken ikke varte lenge rammet den likevel flere titalls tusen mennesker. For de fleste som skal ut å fly er det å bli rammet av forsinkelser eller kanselleringer veldig frustrerende, uansett årsaken til forsinket fly. Det følger med mye usikkerhet, og ringvirkningene kan være store. Noen rekker ikke en livsviktig behandling, andre går glipp av videre reise, ferie eller de kommer seg ikke hjem igjen. Det er også en utfordring økonomisk, da de fleste ikke har råd til å kjøpe nye flybilletter og bestille nye feriereiser.
Dine rettigheter
Heldigvis finnes det hjelp å få. EU har kommet med en standardkompensasjon som gjelder dersom det er flyselskapet som er skyld i forsinkelsen eller kanselleringen. Det er kun flyselskaper som er operativt tilknyttet EU eller EØS som er bundet av dette. Dette er hva du kan ha krav på:
- 250 euro for flyturer på inntil 1 500 km
- 400 euro for flyturer på mellom 1 500 og 3 500 km
- 600 euro for flyturer over 3 500 km
Det er også slik at det finnes mulighet til å få dekket mat og eventuell overnatting dersom flyforsinkelsen blir langvarig. Ifølge nettstedet Airhelp, er det viktig at du husker på å ta vare på alle kvitteringer for eventuelle utlegg, da du må kunne bevise utgiftene dine for å kunne få dem dekket.
Dine rettigheter ved streik
Dersom forsinkelsen skyldes forhold som er utenfor flyselskapets kontroll, vil som regel retten til erstatning falle bort. De aller fleste flyselskaper vil helt klart hevde at en streik blant deres personale er utenfor deres kontroll, og at plikten til å gi passasjerene erstatning dermed bortfaller.
Det er ikke alle som er enig i dette. Heller ikke de som bestemmer i EU. I henhold til EUs passasjerrettighetslover, EC-261, er nemlig en streik selskapet eget ansvar. Dermed kan du kreve erstatning dersom du er en av dem som ble rammet av den nylige SAS-streiken eller blir rammet av flystreik på et senere tidspunkt.
Ombooking og refusjon
Dersom du er en av de mange som har blitt eller blir rammet av flykanselleringer på grunn av streik, kan du be om å bli overført til en annen flyvning. Denne ombookingen skal skje uten ekstra kostnad for deg, og reisen skal ha samme kvalitet som den opprinnelige reisen din. I tillegg skal ombookingen skje til en flyvning som gjør at du kommer deg av gårde så snart som mulig. Dersom flyet du har blitt ombooket til resulterer i en forsinkelse på mer enn 3 timer, kan du søke om kompensasjon for forsinket fly.
Ved kansellering har du altså krav på ombooking slik at du kan reise til opprinnelig destinasjon så snart som mulig eller du kan kreve å få pengene for den opprinnelige reisen tilbake.
Vi flyr mer enn før
Tallene viser at vi nordmenn flyr mer enn noensinne. Vi flyr til og med mer enn våre nordiske naboer. Da er det kanskje ikke så rart at de fleste av oss før eller siden vil oppleve at flyet vårt blir kansellert eller forsinket. Mange som reiser betaler reisen med kredittkort og der ligger det ofte en forsikring. Det kan også være at du har reiseforsikring og at denne også gir en dekning for kansellerte fly. Du skal likevel være oppmerksom på at dersom kanselleringen av flyet ditt skyldes streik, vil forsikringen i de fleste tilfeller ikke dekke mer enn flyreisen. Du vil altså ikke få erstatning for hotell og andre aspekter ved reisen din.
Erstatning for forsinkede tog
Tog er en mye brukt reisemåte, og nå som miljøet står i enda større fokus enn før vil nok mange benytte seg av denne reisemåten. Da er det kanskje greit å vite at du faktisk har krav på erstatning dersom toget ditt blir forsinket. Et langdistansetog som er forsinket med mer enn én time gir 50 % tilbake på billetten. For andre tog må forsinkelsen være på minst 30 minutter.
Konklusjonen er at enten du reiser med fly eller tog bør du være klar over at forsinkelser og kanselleringer faktisk gir deg rett til kompensasjon.