Å få røykere over på renere nikotinbruk enn sigaretter er veien å gå, mener både tobakksprodusenter og Frp. De vil ha vekk forbudet mot tobakksfri snus.
– Vårt mål er å slutte å selge sigaretter, sier leder for Philip Morris Norge, Pia Prestmo.
Tobakksgiganten var blant dem Frp hadde invitert til en spesialhøring på Stortinget mandag etter at resten av Stortinget satte foten ned for at tobakksindustrien skulle få delta på høringen i april om regjeringens nye tobakksstrategi.
– Takk for at dere åpnet døra og er villig til å høre på oss, sa Pia Prestmo fra Phillip Morris, som sammen med Imperial Tobacco, Swedish Match, Phillip Morris og e-sigarettforkjemperne i Norsk Dampselskap leverte en rekke innspill på hvordan man kan få folk til å gå over fra røyk til andre tobakks- og nikotinprodukter.
Derimot stilte ingen av de andre partiene på Stortinget på høringen.
Etter at Sylvi Listhaug igjen kom inn i regjering, består Frps helsefraksjon kun av Åshild Bruun-Gundersen. Hun var dermed eneste stortingsrepresentant til stede.
– Det er et demokratisk problem dersom man skal begynne å utelukke enkelte aktører fra de demokratiske prosessene. Jeg er bekymret for hvor dette ender, sier Bruun-Gundersen til NTB.
Hun sier hun fikk flere innspill fra tobakksprodusentene som hun kommer til å ta med videre i arbeidet med regjeringens nye tobakksstrategi, blant annet å åpne for tobakksfri snus og e-sigaretter, som i dag er forbudt i Norge, men lovlig i blant annet Sverige.
– Hele målet med denne høringen er skadereduksjon, sier hun.
Tobakksstrategien er en del av regjeringens folkehelsemelding, som etter planen skal vedtas 13. juni.
Samtlige av tobakksprodusentene er kritiske til det norske forbudet, som betyr at de i dag må tilsette litt tobakk i snusen for å kunne selge den. Rart, mener direktør Even Fossli i Imperial Tobacco Norway. Selskapet omsetter for om lag 1 milliard kroner i året.
– Forskning viser at tobakksfri snus er et skadereduserende produkt. Vårt mål er å tilby dagens røykere produkter som er betydelig mindre skadelige enn dagens sigaretter, sier han.
15 prosent av det norske snusmarkedet kunne vært tobakksfritt i løpet av kort tid, påpeker kollega Patrich Hillingsson i Swedish Match.
– Vi står klare til å lage dette, sier han.
Pia Prestmo i Philip Morris understreker at det nå er et kappløp innen tobakksindustrien for å finne renere måter å tilby nikotin på.
– Vi skal slutte å selge sigaretter så raskt som mulig, sier hun.
I fjor utgjorde imidlertid salget av sigaretter fortsatt 86 prosent av omsetningen i selskapet.
I desember 2016 vedtok Stortinget å oppheve forbudet mot nye nikotin- og tobakksprodukter og gjøre skadereduksjon til en del av norsk tobakkspolitikk.
– Vi venter fortsatt på forskriftene, sier Prestmo.