Oslos nye bomring er hinsides all fornuft, mener Frp. Men MDG slår tilbake med flere undersøkelser som viser stor støtte til byrådets miljø- og klimasatsing.
– Jeg elsker bomringen! sa den mammapermitterte Oslo-byråden Lan Marie Berg på MDGs landsmøte nylig.
Lørdag åpner 53 nye bomstasjoner i hovedstaden. Byrådet med Arbeiderpartiet, SV og Miljøpartiet De Grønne vil bruke bompengeinntektene til å finansiere sykkelveier, kollektivtransport og grønne prosjekter i byen.
98 prosent av inntektene fra bomringen i Oslo går til andre formål enn vei.
– Den hyggelige nyheten er at det er stabil og sterk støtte til politikken i Oslo. Folk ser at politikken gir positive resultater for byen, sier MDGs Arild Hermstad, som er Bergs vikar som byråd for miljø og samferdsel i Oslo.
Oslo Frp vil lørdag demonstrere mot de nye bomstasjonene en rekke steder i byen.
– Dette bomprosjektet er hinsides all fornuft. Raymond Johansen (Ap) og byrådet hans skal nå bruke bilistene som en melkeku for investeringer og drift som kommunen burde finansiert selv, sier Oslo Frps førstekandidat Aina Stenersen.
Også Folkeaksjonen Nei til mer bompenger, som flere steder er blitt en farlig konkurrent for Frp, arrangerer lørdag protestmarkeringer på fire steder i Oslo. Partiet har gjort det skarpt på flere meningsmålinger på Vestlandet, men foreløpig ikke slått gjennom i hovedstaden.
– De har full rett til å demonstrere og ytre sin mening. Men jeg tror de må innse at alternativet til bomringen i Oslo er at de får en dårligere by, med dårligere luft og dårligere forhold – ikke bare for syklende, gående og kollektivreisende, men også for bilistene, sier Hermstad til NTB.
Selv om oppmerksomheten har vært stor omkring bompengemotstanderne de siste ukene, viser flere undersøkelser at Oslos innbyggere slett ikke er misfornøyde med kursen i miljø- og samferdselspolitikken:
* 33 prosent oppgir miljø som sin aller viktigste sak, ifølge en studie Norstat har gjort for Aftenposten.
* Tre av fire innbyggere støtter Oslos klimamål. 63 prosent mener arbeidet med å nå klimamålene vil gjøre byen bedre å bo i, ifølge klimaundersøkelsen 2018.
* 46 prosent av de spurte er «stort sett positive» til å få bilene ut av den innerste sentrumskjernen i hovedstaden, mens én av tre er negative, ifølge en undersøkelse Sweco har gjort for Oslo kommune.
* 85 prosent av de spurte mener det er bra at sykkelveiutbygging prioriteres, ifølge en holdningsundersøkelse om sykling i Oslo.
– Det går an å gjøre tøffe miljøtiltak og likevel ha med seg folket, men dette har vi egentlig ikke prøvd før i Norge. Problemet i miljøkampen har vært at politikerne har vært redde for å miste støtte, sier Hermstad.
Bompengemotstanden har satt en rekke byvekstavtaler landet over i spill. Hovedmålet med pakkene er å få flere til å parkere bilen og i stedet kjøre kollektivt, gå eller sykle.
Stenersen åpnet imidlertid nylig for å skrote Fornebubanen, en viktig del av Oslopakke 3.
– Oslo Frp har stemt mot de 53 nye bommene og skal levere et forslag som skal behandles i Oslo bystyre 12. juni, om å gå ut av Oslopakke 3, sier Stenersen fredag.
Hermstad er ikke overrasket over utspillet.
– At Frp ønsker å drive valgkamp for å fylle Oslo med biler igjen, overrasker meg ikke. Men det er opprørende at ikke regjeringen og statsministeren setter foten ned og sier vi skal gjøre dette, sier han om Fornebubanen.
Buskerudpakke 2 ble nylig vraket, og like etter ble 20 planlagte bomstasjoner i arendalsregionen kansellert. Også på Nord-Jæren har kjempet Frp gjennom et nei til bompenger.