De siste tre årene har salg av blå, rosa og gul rundballeplast gitt penger til kreftsaken. Men nå er det slutt på fargerike rundballer, skriver Nationen.
De fargede rundballene har vært et samarbeidsprosjekt mellom Felleskjøpet Agri, plastprodusentene Trioplast og Tama, og norske bønder, som har bidratt med 10 kroner hver per rundballeplastrulle.
Men nå er det slutt, opplyser markeds og kommunikasjonssjef Gro Tvedt Anderssen i Felleskjøpet til Nationen. Hun sier at lignende kampanjer ikke er planlagt, men kan ikke utelukke at det skjer igjen i fremtiden.
I 2016 var det 200.000 rosa rundballer på norske jorder og kampanjen dro inn 300.000 kroner til Brystkreftforeningen. Senere år har plasten hatt andre farger og gått til inntekt for Prostatakreftforeningen og Barnekreftforeningen.
Til sammen har det ved hjelp av farget rundballeplast blitt samlet inn over 1 million kroner til kreftsaken.