Hvis man velger sykkelen i stedet for å kjøre kollektivt i rushtiden, kan man i framtiden tjene poeng som man senere kan bruke til kollektivreiser. Dette er et av forsøkene Ruter arbeider med for å få folk til å velge miljøvennlige alternativer som kan avlaste kollektivtransporten i hovedstaden. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

Ruter vil teste et system hvor de som går eller sykler i stedet for å bruke kollektivtransport, får bonuspoeng som kan byttes mot gratisbilletter.

Tiltaket vurderes for å redusere belastningen på trikk og buss i rushtiden i Oslo. Alle distanser over 400 meter gjelder, og turer som gjøres i rushtiden, gir flest poeng, skriverAftenposten. Poengene kan byttes inn i gratisbilletter som enkeltbilletter, dagskort eller ukekort.

Foreløpig er det bare en testgruppe i Oslo som prøver ut ordningen. Marius Røstad i Ruter er imidlertid ikke fremmed for å utvide ordningen for dem som bor lenger unna, men da trolig med andre virkemidler.

– Vi vet at dette fungerer, men vi vet ikke nok om hvor mye det koster. Spørsmålet er om vi kan få til en modell som er fornuftig for innbyggerne samtidig som den er bærekraftig, sier Røstad.