Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Selv med økte bompenger øker bomselskapenes gjeld , p.t. 58 milliarder, som er større enn hele Forsvarsbudsjettet.

Et utdrag av 4 større fremtidige prosjekter vil samlet koste 400 MILLIARDER eller
kr. 148.000.- pr. bil som er beregnet hovedsakelig å inndekkes med bompenger.

Det er en gåte og mysterium at stamveinettet, Nordlandsbanen, Sørlandsbanen, Dovrebanen m.fl. ble bygget den gang da Norge var fattig uten oljeinntekter?

I tillegg Sverige som har fått på plass et moderne veinett på internasjonal 13 plass nesten uten bompenger ? (Norge er på 48 plass)

Det grunnleggende problem er de folkevalgtes systematiske nedprioritering av vei og samferdsel i alle år etter 1945. Etterslepet er på 50-60 år, men vi har p.g.a. oljeformue endelig en enestående mulighet til å rette opp etterslepet.

Merkelig nok er vei o.a. samferdsel, naturlige og viktige og sentrale oppgaver flyttet ut av Statsbudsjettet med en formidabel, urettferdig tilfeldig og tyngende ekstraskatt som skaper frustrasjon og sinne hos de fleste velgere.

Mye er gjort siden 2013, men likevel utilstrekkelig til at vi skal komme på et akseptabelt nivå. Bare rassikring og utbedring av tunneler vil koste timilliarder.

Grensen er passert og nok er nok .
Velgernes frustrasjon har skapt et helt nytt parti, FNB, som kan og bør rive de tradisjonelle partiene i filler.