Tesla. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

Det skrives så mye om for og imot bompenger men etter min mening skrives det for lite om hvorfor så mange er imot bompenger.

Undersøkelser viser at det er personer med lavere inntekter som er imot mens personer med inntekter over en million synes det er greit med bompenger.

De med høyest inntekter synes det er greit med bompenger siden de knapt betaler bompenger. En elbil fra Lysaker til Kolbotn betaler etter 1 juni 16 kroner tur/retur mens en dieselbil betaler 99 kroner for samme turen.

Les også: De aller nyeste dieselbilene har tilnærmet null NOx-utslipp

En dieselbil betaler mer enn 6 ganger prisen for hva en elbil betaler.

En elbil bruker veinettet, sliter på veiene og produserer svevestøv i luften. Hvorfor skal ikke elbileierne betale for sykkelstier, kollektivtransport og veiene de sliter?

Tapper felleskapet
At en elbileier sier man er for bompenger er jo nettopp siden han knapt betaler bompenger. En elbil eier bidrar ikke til felleskapet. Tvert imot man tapper felleskapets midler ved å kjøpe en elbil og sender regningen til de som kjører dieselbil.

Det er ingenting som tyder på at Teslaeierne er spesielt miljøvennlig men at de bruker systemet til å betale mindre avgifter.

Er det rart at folk blir sinna på dette? Er det noe rart at det blir opprør?

At de med lav inntekt skal betale mens de med høyere inntekter slipper å betale?

Det strider imot alt det norske samfunnet er bygget på at man betaler etter evne. Skal Teslaeiere få kjøre så mye bil i byen som de bare ønsker men dieseleierne ikke skal kjøre?

Hva er målet med bompengene? Er det å redusere bruken av bil? Er det å bygge ut mer vei for mer biltrafikk for enkelte biler?

Virker ikke som om målet til politikerne er helt klart.  Om målet er for renere luft må alle kjører mindre bil og da må alle betale for bruken av bil.

Biltrafikk forurenser enten det er det er elbiler eller diesbiler.

I Oslo har vi hatt en kraftig befolkningsvekst på ca.40% siden århundreskiftet gjennom innvandring til Oslo. Det medfører flere biler, mer forurensning, køer og  kostnader.

Svevestøv
Jeg bor inntil et trafikk knutepunkt i Oslo vest/Bærum. Det flommer over av elbiler i området men støvet er der like fullt.

Det er ikke blitt mindre med den store økningen av elbiler. At utslippene i Oslo er gått ned er fint men tviler på at utslippene minker langs E18 og andre trafikk knutepunkter i Oslo. Oslo tåler ikke flere mennesker og biler. Det er problemet.

Les også: MDGs Oslo-topp: Jeg elsker bomringen!

Jeg støtter MDG sitt ønske om mindre trafikk i Oslo men denne regningen er noe alle skal betale for. Bompenger er dønn urettferdig slik det praktiseres i dag.

Alle trenger ren luft og alle skal bidra til dette. Ikke bare de med lavest inntekter.

Tilsvar fra Fjellinjen AS

Kommunikasjonsrådgiver Tone Hansen Finstad ved Fjellinjen skriver i en epost til Resett at prisene oppgitt i dette innlegget ikke er korrekt. Vi gjengir derfor Fjellinjens egne tall for kostnadene ved elbil fra Lysaker til Kolbotn:

«For de som kjører elbil fra Lysaker til Kolbotn koster det 4 kr med AutoPASS-avtale utenom rush. For de som kjører elbil tur/retur Lysaker-Kolbotn koster det 12 kr med AutoPASS-avtale utenom rush.

I rushen koster det 8 kr for en elbil som kjører fra Lysaker til Kolbotn med AutoPASS-avtale. For en som kjører elbil tur/retur Lysaker-Kolbotn i rushen koster det 24 kr med AutoPASS-avtale.

For de som kjører dieselbil fra Lysaker til Kolbotn koster det 20 kr med AutoPASS-avtale utenom rush. For de som kjører elbil tur/retur Lysaker-Kolbotn koster det 60 kr med AutoPASS-avtale utenom rush.

I rushen koster det 24,80 kr for en elbil som kjører fra Lysaker til Kolbotn med AutoPASS-avtale. For en som kjører elbil tur/retur Lysaker-Kolbotn i rushen koster det 74,40 kr med AutoPASS-avtale.»