Det er ikke bare Posten som halverer antall leveringsdager. Også landets største lokalaviskonsern varsler også et kraftig prishopp på sine avisbudtjenester.
Amedia Distribusjon, som har tilnærmet monopol på avisdistribusjon i enkelte områder, har gitt 29 uavhengige lokalaviser beskjed om at prisene for å distribuere papiraviser vil øke med inntil 35 prosent fra april neste år. Det skriver Klassekampen.
Les også: Amedia bedret resultatet med 200 millioner kroner
For Eidsvoll Ullensaker Blad på Romerike vil en prisøkning på 35 prosent få dramatiske konsekvenser.
Underskudd
De mottar ikke pressestøtte, og i fjor var overskuddet på 700.000 kroner. Amedias prisøkning utgjør om lag 1,2 millioner kroner i økte utgifter.
Les også: Resett større enn alle Amedia-aviser med unntak av Nettavisen, sier redaktør
– Går vi ned på frekvens, vil Amedia svare med å øke prisen ytterligere. Problemet er at da vet jeg ikke lenger hvor vi skal redusere kostnadene våre, sier administrerende direktør Eva Holmgren i Eidsvoll Ullensaker Blad til Klassekampen.