Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Det er ikke bare Posten som halverer antall leveringsdager. Også landets største lokalaviskonsern varsler også et kraftig prishopp på sine avisbudtjenester.

Amedia Distribusjon, som har tilnærmet monopol på avisdistribusjon i enkelte områder, har gitt 29 uavhengige lokalaviser beskjed om at prisene for å distribuere papiraviser vil øke med inntil 35 prosent fra april neste år. Det skriver Klassekampen.

Les også: Amedia bedret resultatet med 200 millioner kroner

For Eidsvoll Ullensaker Blad på Romerike vil en prisøkning på 35 prosent få dramatiske konsekvenser.

Underskudd 

De mottar ikke pressestøtte, og i fjor var overskuddet på 700.000 kroner. Amedias prisøkning utgjør om lag 1,2 millioner kroner i økte utgifter.

Les også: Resett større enn alle Amedia-aviser med unntak av Nettavisen, sier redaktør

– Går vi ned på frekvens, vil Amedia svare med å øke prisen ytterligere. Problemet er at da vet jeg ikke lenger hvor vi skal redusere kostnadene våre, sier administrerende direktør Eva Holmgren i Eidsvoll Ullensaker Blad til Klassekampen.