Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) (t.v.) og kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H) holder pressetreff om utbygging av E18 på Høvik i Bærum. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

Samferdselsministerens forslag om stans i arkitekttegnede T-banestasjoner og blomsterkasser for å kutte bompenger kan gi 2,56 meter vei, ifølge Klassekampen.

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) har tidligere uttalt at arkitektkonkurransen for de nye T-banestasjonene på Fornebubanen og nye blomsterkasser i Oslo sentrum er eksempler på unødvendig pengebruk, skriver Klassekampen.

Arkitektkonkurransen, blomsterkasser og terrorsikring har til sammen kostet drøyt seks millioner kroner. Ifølge avisen kunne man for en slik sum finansiert 2,56 meter av den planlagte utbyggingen av E18 Vestkorridoren gjennom Asker og Bærum.

Prislappen for den 17,3 kilometer lange bompengefinansierte veiutbyggingen vil beløpe seg på 40,2 milliarder 2019-kroner. 75 prosent av dette skal dekkes gjennom bompenger.

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i Oslo sier tallene bekrefter at det ikke er fra blomster og arkitektkonkurranser man skal hente penger.

– Grunnen til at jeg har brukt dette som eksempel, er at det er et reelt valg for Oslo og Raymond Johansen å bruke de flere hundre millionene Oslo får i tilskudd til å finansiere en større andel av kollektivtransporten selv. Så har jeg brukt dette som en illustrasjon, sier Dale.

Han sier også at arkitektkonkurranser i seg selv ikke er kostnadsdrivende, men at kostnadene vil drives opp dersom man skal bygge seks forskjellige stasjoner framfor å standardisere dem.