Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea Asset har regnet på det som opptar nordmenn mest for tiden: Bompenger. Konklusjonen er at Norge havner helt øverst i verden over innbetalte bompenger per innbygger.
Nordmenn betaler nesten 2500 kroner i snitt i bompenger årlig. I Danmark er tallet 1000 kroner, Sverige 220 kroner og i Finland er beløpet 0 kroner. Derfor har Næss forståelse for bompengeopprøret.
Avgiftsreduksjoner hjelper ikke
Regjeringen viser gjerne til avgiftsreduksjoner, og mener at bilistene har fått mer enn de har mistet. Men Næss er uenig, og sier at «avgiftsreduksjonen på 23 milliarder kroner er for det meste gått til utenlandske bilprodusenter».
– Når staten pøser 23 milliarder kroner inn i avgiftslettelser for privatbiler, forsvinner alle pengene ut igjen. Ja, vi får nok større og finere biler, men verdifallet blir det samme (…) De som betaler mest i bompenger, er de som har fått minst glede av reduksjonen i bilavgiftene, sier Næss.
Les også: Lan Marie Nguyen Berg lanserer ny folkeaksjon: «SLÅ RING OM BOMRINGEN»
FNB enige
Trym Aafløy i Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) er ikke overrasket over konklusjonen til Næss. Han mener veibygging i Norge tar for lang tid, og derfor blir alt for kostbart. Dessuten må bileiere betale mer enn hva prosjektene koster. Han nevner Pudderfjordsbroen i Bergen, som ble ferdig finansiert på 80-tallet, men som nå får nye bomstasjoner:
– Bilistene har betalt hundre prosent av broen, men nå kommer det to nye bomstasjoner på hver sin side av broen. Bilistene har allerede betalt broen en gang og skal betale for annen gang.