E39 ut fra Kristiansand. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix

Til tross for målet om nullvekst i biltrafikken i Kristiansand, har trafikken gjennom byens bommer økt med nesten 130.000 kjøretøy.

I årets fire første måneder kjørte det flere 128.000 biler gjennom bommene i byen, skriver Fædrelandsvennen. Det tilsvarer en økning fra samme periode i fjor på 2,2 prosent.

Kristiansands-regionen har forpliktet seg til nullvekst i biltrafikk i 2019, men Vest-Agder fylkeskommune erkjenner at byen nå har et problem. Hvis Kristiansand ikke når målet om nullvekst i biltrafikken, kan belønningsmidler fra staten utebli.

De siste tallene markerer en endring fra de senere årene. Etter at rushtidsavgiften ble innført i Kristiansand i 2013, har ikke byen hatt noen økning i biltrafikken. Dette har utløst belønningsmidler fra staten hvert år.

– Jeg er bekymret for at den positive utviklingen ikke fortsetter. Hvis dette ikke forandrer seg, får vi se hva vi kan gjøre. Men en del av dette kan være kortvarige effekter som skyldes vær og føre, sier fungerende fylkesordfører Tore Askildsen (KrF) i Vest-Agder.