
Fredag trådte nye markedsføringsregler i kraft i Storbritannia. Nå forbys «skadelige» kjønnsstereotypier i britisk reklame.
Skildringer av menn som ikke kan skifte bleier, eller kvinner som ikke kan lese kart eller parkere biler, eller som er eneansvarlige for matlagning og husarbeid i hjemmet, er alle eksempler på scenarioer som nå blir forbudt i Storbritannia. Det rapporterer nyhetsbyrået AP, gjengitt av Breitbart.
Les også: Dommer mente medlemskap i kriminell gjeng beviste god integrering
Egen myndighet
Fremover vil seere kunne anmelde britiske reklamefilmer til Advertising Standards Authority, som britiske radio- og tv-selskaper er pålagt å adlyde.
Denne myndigheten har tidligere dømt annonsører som har antydet i reklamer at det er attraktivt for kvinner å være slanke.
Det er konstatert at man vil rette innsatsene inn mot annonser og reklamer som anses for å være «skadelige», der menn blir fremstilt som «vågale», og kvinner som «omsorgsfulle».