Foto: Robert Schlesinger / NTB scanpix
annonse
annonse

Fredag trådte nye markedsføringsregler i kraft i Storbritannia. Nå forbys «skadelige» kjønnsstereotypier i britisk reklame.

Skildringer av menn som ikke kan skifte bleier, eller kvinner som ikke kan lese kart eller parkere biler, eller som er eneansvarlige for matlagning og husarbeid i hjemmet, er alle eksempler på scenarioer som nå blir forbudt i Storbritannia. Det rapporterer nyhetsbyrået AP, gjengitt av Breitbart

Les også: Dommer mente medlemskap i kriminell gjeng beviste god integrering

annonse

Egen myndighet

Fremover vil seere kunne anmelde britiske reklamefilmer til Advertising Standards Authority, som britiske radio- og tv-selskaper er pålagt å adlyde. 

Denne myndigheten har tidligere dømt annonsører som har antydet i reklamer at det er attraktivt for kvinner å være slanke. 

annonse

Det er konstatert at man vil rette innsatsene inn mot annonser og reklamer som anses for å være «skadelige», der menn blir fremstilt som «vågale», og kvinner som «omsorgsfulle». 

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon