Helse- og omsorgsminister Bent Høie mener «kriseplanen» for Babcocks overtakelse av ambulanseflytjenesten vil sikre driften av tjenesten. Her fra et møte med Babcock Scandinavian Air Ambulance i Tromsø i juni i fjor. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix

Babcock overtok natt til mandag ambulanseflytjenesten i Norge. Beredskapen er redusert, men vurderes likevel som tilfredsstillende.

Helseforetaket Luftambulansetjenesten HFopplyser at Babcock på dagtid mandag har to fly i beredskap, mens ett fly er på trening med redusert beredskap. I tillegg er fire ekstrafly i beredskap. Normal beredskap er ni fly på dagtid. Beredskapen er dermed noe svekket.

Beredskapen mandag kveld og natt til tirsdag blir kjent klokken 15.

Babcock vant i 2017 anbudskonkurransen om luftambulansetjenesten over selskapet Lufttransport, som har drevet tjenesten i 25 år. I kjølvannet fulgte strid om vilkårene i anbudskontrakten, spørsmålet om virksomhetsoverdragelse og flygernes arbeidsvilkår.

Bekymring

En fersk bekymringsmelding fra nettopp Lufttransport om at oppstart av beredskap og overgangen med operatørbyttet ikke vil skje på en god måte, er bakgrunnen for at flere politikere har gitt uttrykk for bekymring den siste tiden.

– Det vi er redde for er at de ikke klarer det og at det blir en svekket beredskap. Hvis det skjer, er det veldig alvorlig, sier Senterpartiets Kjersti Toppe til NRK. Hun er nestleder i helse- og omsorgskomiteen på Stortinget.

– Det er dessverre god grunn til å være bekymret for at operatørskiftet kan få alvorlige konsekvenser for pasientsikkerheten, særlig i nord hvor folk er avhengig av en operativ ambulanseflytjeneste, sa Rødt-leder Bjørnar Moxnes til NTB forrige uke.

Moxnes ba derfor helseminister Bent Høie (H) svare på om en eventuell kriseplan er godkjent av luftfartsmyndighetene, samt hvor mange av de nye flyene som er klare til å fly per dags dato, og om samtlige fly ville være klare til å fly 1. juli.

Kriseplan

Høie besvarte spørsmålet fredag før helgen. Her skriver statsråden at helseforetaket har ønsket en gradvis overgang av de sju ambulanseflybasene den siste uka, men dette har ikke vært mulig i samarbeidet mellom gammel og ny operatør, sier han.

– Overgang til en ny kontrakt vil alltid være krevende i luftambulansetjenesten, siden det er mye nytt som skal på plass. Luftambulansetjenesten HF er klar over at det kan oppstå noen utfordringer ved dette operatørbyttet, der alle flyene skal byttes samtidig og hvor Babcock overtar 91 av Lufttransports piloter ved midnatt 1. juli. Luftambulansetjenesten HF mener imidlertid at en er så godt forberedt som mulig, skriver Høie.

– Det finnes klare kompenserende tiltak knyttet til gjennomføringen av operatørskiftet og det finnes en detaljert tiltaksplan ved eventuell svikt i ambulanseflytjenesten. Disse planene er samlet sett å betrakte som en «kriseplan» for å benytte spørsmålsstillers begrep, skriver Høie.

God driftssituasjon

Ettersom pilotene må gjennomføre noe trening – en siste «utsjekk» – før de kan gå i beredskap, er det foreløpig kun jetflyet på Gardermoen som er i heldøgns beredskap. Babcock har leid inn et reservefly med mannskap, samt et jetfly og et propellfly med svensk mannskap der sykepleierne har norsk autorisasjon. Luftambulansetjenesten har leid inn to jetfly med mannskap fra flyselskap i Norge og Danmark. I tillegg vil helikopter, bil og båt også løse oppdrag for å skjerme trening i denne perioden.

Dessuten er bemanningen ved Flykoordineringssentralen og AMK-sentralen i Tromsø styrket, og to teknikere skal være til stede på hver base den første driftsuka.

– Luftambulansetjenesten HF mener at disse tiltakene samlet sett vil bidra til en god driftssituasjon. Luftambulansetjenesten HF har i tillegg en beredskap og en tiltaksplan der flere luftambulanseressurser kan settes inn på kort varsel dersom det skulle oppstå et uventet behov eller situasjon, skriver Høie.

Fakta om ambulanseflytjenesten

* Det svensk-britiske selskapet Babcock Scandinavian AirAmbulance AS vant i 2017 anbudskonkurransen om å drive ambulansefly i Norge. Selskapet overtok tjenesten etter Lufttransport AS 1. juli 2019.

* Babcocks elleve fly er ferdig innredet og godkjent for flygning i Norge, og opererer fra til sammen sju ambulanseflybaser. 91 av Lufttransports piloter er ansatt i Babcock.

* Pilotene og medisinsk personell har gjennomført trening for overgangen til de nye flyene. De to første ukene i juli må det i tillegg gjennomføres pålagt trening for besetningene ved hvert vaktbytte. Treningen omfatter inntil tre timers bakketrening og deretter noen timers flytid med instruktør – line-trening. Under den obligatoriske treningen går flyene av beredskap. Flyene kan imidlertid ta med pasienter ved akutte behov.

* Under perioden med trening har Babcock leid inn et reservefly med mannskap, samt et jetfly og et propellfly med svensk mannskap der sykepleierne har norsk autorisasjon. Helseforetaket Luftambulansetjenesten HF har som en ekstra forsterkning leid inn to jetfly med mannskap fra flyselskap i Norge og Danmark. Andre ambulanseressurser (helikopter, bil og båt) vil også løse oppdrag for å skjerme trening i denne perioden.

* De to første ukene i juli er det lagt opp til følgende beredskap: 9 fly på dagtid mandag til lørdag, 8 fly på søndag og 7 fly på kveld og natt hele uken.

* 1. juli på dagtid er 7 av 9 fly i beredskap: 2 fly i normal beredskap, 1 fly på trening med noe redusert beredskap, i tillegg til 4 ekstrafly.

* 30. juni var 8 fly i beredskap på kvelden, mens 6 av 7 fly var i beredskap på natten.

* I oppstarten er bemanningen ved Flykoordineringssentralen og AMK-sentralen i Tromsø styrket. Babcock vil i denne perioden ha to teknikere til stede på hver base i første driftsuke.

* Luftambulansetjenesten HF og sykehusene med medisinsk ansvar for tjenesten vil følge beredskapssituasjonen nøye. Dersom ambulanseflyenes kapasitet av ulike årsaker får svekket kapasitet i enkelte perioder, har Luftambulansetjenesten laget en utvidet tiltaksplan der flere luftambulanseressurser kan aktiveres på kort varsel. Helseforetaket har er eid og finansiert av de fire regionale helseforetakene.

(Kilde: Luftambulanse.no, regjeringen, NTB)