Illustrasjonsfoto: Thomas Brun / NTB scanpix
Elevene i Finnmark fikk de laveste gjennomsnittskarakterene på vårens eksamen i grunnskolen, mens elevene i Oslo gjorde det best.

Foreløpige eksamensresultater for grunnskolen og videregående skole er nå offentliggjort av Utdanningsdirektoratet.

I grunnskolen fikk elevene i gjennomsnitt karakteren 3,5 i norsk hovedmål og 3,1 i norsk sidemål. Snittet i engelsk var 3,7, og i matematikk var snittet 3,6.

I fjor var tilsvarende tall 3,6 i norsk hovedmål, 3,4 i norsk sidemål, 3,7 i engelsk og 3,6 i matematikk.

Ettersom eksamensoppgavene er ulike fra år til år, påpeker Utdanningsdirektoratet at det er normalt med noe variasjon i karaktergjennomsnitt og karakterfordeling. Resultatene er derfor ikke direkte sammenlignbare fra år til år.

Geografiske forskjeller

Det danner seg samtidig et tydelig mønster når man ser på de fylkesvise forskjellene i oppnådde eksamenskarakterer i grunnskolen.

Mens elevene i Finnmark får lavest gjennomsnittskarakter i både engelsk, matematikk, norsk hovedmål og sidemål, oppnår elevene i Oslo de beste resultatene i de samme fagene.

I Oslo fikk elevene på tiende trinn i gjennomsnitt eksamenskarakteren 4 i engelsk, 3,9 i matematikk, 3,8 i norsk hovedmål og 3,5 i norsk sidemål. Elevene i Finnmark fikk til sammenligning karakterene 3,3 i engelsk, 3,2 i matematikk, 3,1 i norsk hovedmål og 2,6 i norsk sidemål.

Elevene som er fritatt vurdering i sidemål, oppnådde best resultat i Oslo og Rogaland med gjennomsnittskarakteren 2,6 i norsk. Elevene i Sogn og Fjordane kom dårligst ut med 1,8 i gjennomsnittskarakter.

Jevnere i matte

Jentene oppnår i snitt bedre karakterer enn guttene. Til eksamen i norsk hovedmål og norsk sidemål i grunnskolen får jentene i snitt 0,6 karakterpoeng høyere enn guttene.

Også i videregående får jentene i snitt høyere karakterer enn guttene. Størst er forskjellen i faget sosialkunnskap, hvor jentene får 0,6 karakterpoeng mer enn guttene.

I matte og realfag gjør jenter og gutter det mer jevnt. I praktisk matematikk for påbygging til generell studiekompetanse får guttene 0,3 karakterpoeng mer enn jentene, mens jentene får 0,4 karakterpoeng mer enn guttene i matematikk for samfunnsfag (S2).

Små endringer

I videregående opplæring har det vært små endringer i karaktersnittet fra i fjor. I løpet av de siste fem årene har likevel snittkarakterene på eksamen økt for mange av fagene. Størst har endringen vært i matematikk for samfunnsfag (S1). I dette faget har gjennomsnittskarakteren økt fra 2,8 i 2015 til 3,3 i 2019.

– Det er små endringer og det er gode nyheter. Stabile resultater viser nemlig at eksamen ligger på omtrent samme vanskelighetsnivå som tidligere år, sier statssekretær Julie Midtgarden Remen (H) i Kunnskapsdepartementet.

Den foreløpige karakterstatistikken omfatter ikke resultater fra klagebehandling. Endelige resultater kommer til høsten.

Jenter får i snitt bedre karakterer på eksamen enn gutter. I grunnskolen er forskjellen størst i norsk og minst i matematikk.

Foreløpige eksamensresultater for grunnskolen og videregående skole er nå offentliggjort av Utdanningsdirektoratet.

I grunnskolen fikk elevene i gjennomsnitt karakteren 3,5 i norsk hovedmål og 3,1 i norsk sidemål. Snittet i engelsk var 3,7, og i matematikk var snittet 3,6.

I fjor var tilsvarende tall 3,6 i norsk hovedmål, 3,4 i norsk sidemål, 3,7 i engelsk og 3,6 i matematikk.

Ettersom eksamensoppgavene er ulike fra år til år, påpeker Utdanningsdirektoratet at det er normalt med noe variasjon i karaktergjennomsnitt og karakterfordeling. Resultatene er derfor ikke direkte sammenlignbare fra år til år.

Jevnere i matte

Jentene oppnår i snitt bedre karakterer enn guttene. Til eksamen i norsk hovedmål og norsk sidemål i grunnskolen får jentene i snitt 0,6 karakterpoeng høyere enn guttene.

Også i videregående får jentene i snitt høyere karakterer enn guttene. Størst er forskjellen i faget sosialkunnskap, hvor jentene får 0,6 karakterpoeng mer enn guttene.

I matte og realfag gjør jenter og gutter det mer jevnt. I praktisk matematikk for påbygging til generell studiekompetanse får guttene 0,3 karakterpoeng mer enn jentene, mens jentene får 0,4 karakterpoeng mer enn guttene i matematikk for samfunnsfag (S2).

Små endringer

I videregående opplæring har det vært små endringer i karaktersnittet fra i fjor. I løpet av de siste fem årene har likevel snittkarakterene på eksamen økt for mange av fagene. Størst har endringen vært i matematikk for samfunnsfag (S1). I dette faget har gjennomsnittskarakteren økt fra 2,8 i 2015 til 3,3 i 2019.

– Det er små endringer og det er gode nyheter. Stabile resultater viser nemlig at eksamen ligger på omtrent samme vanskelighetsnivå som tidligere år, sier statssekretær Julie Midtgarden Remen (H) i Kunnskapsdepartementet.

Den foreløpige karakterstatistikken omfatter ikke resultater fra klagebehandling. Endelige resultater kommer til høsten.