Elbilforeningen advarer folk mot å kjøpe elektriske sparkesykler som går over 20 kilometer i timen. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

– Det hjelper ikke å handle «i god tro». Som fører er du ansvarlig, sier Elbilforeningen. De advarer folk mot å kjøpe elektriske sparkesykler som går for fort.

De populære elektriske sparkesyklene sidestilles med sykkel i regelverket. Det betyr at de defineres som elektriske kjøretøy, og at motorens toppfart ikke kan overstige 20 kilometer i timen.

Fartssperren må være satt av produsenten, og er sperren fjernet slik at sparkesykkelen får en høyere toppfart, vil den ifølge regelverket bli definert som motorvogn.

– Vi får stadig henvendelser fra folk som enten skal kjøpe eller har kjøpt. Mange er ikke klar over regelverket og kjøper en ulovlig sparkesykkel, forteller Hulda Tronstad, seniorrådgiver i elektrisk mobilitet i Norsk elbilforening.

Hun mener årsaken er manglende kjennskap til det nye regelverket.

– Vi ser at mange som selger disse, faktiske ikke opplyser om bruksområdene, eller at det står med svært liten skrift, sier Hulda Tronstad.

I tillegg til fart, stilles det også krav til lydsignal, bremsing, merking, lys og reflekser. Det er ikke påbudt å bruke sykkelhjem, men Statens vegvesen oppfordrer generelt alle syklister til å bruke dette.

Elsparkesyklene er overalt i Oslo sentrum. Foto: Geir Olsen / NTB scanpix

Fakta om regler for elsparkesykler

* Elektriske sparkesykler må ha en sperre som gjør at det ikke kan oppnås høyere hastighet enn 20 km/t med motorkraft.

* Kjøretøyet kan maksimalt veie 70 kg, ikke være bredere enn 85 cm og ikke lenger enn 120 cm.

* Elektriske sparkesykler er klassifisert som sykler, dermed gjelder de samme reglene for ferdsel.

* Kjørende som krysser gangvei eller fortau, har vikeplikt for gående. Det samme gjelder kjøring på gågate eller gatetun.

* Sykling på gangvei, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående.

* I gågate eller på gatetun må det ikke kjøres fortere enn i gangfart.

* Sykkelen kan stanses eller parkeres på sykkelvei, gangvei, fortau, gågate eller gatetun dersom den ikke er til unødig hinder eller ulempe.

* Det er ikke lov å bruke elektriske sparkesykler i utmark. Der regnes den nemlig som motorvogn.

* Det er ingen aldersgrense på de elektriske sparkesyklene, og det er ikke påbud om hjelm, på lik linje med sykkel.

Kilder: regjeringen.no, Dinside.no og Statens vegvesen.