Foto: Audun Braastad / NTB scanpix

Den norske journaliststanden reagerer gjerne med indignasjon på den kritikken Resett utsetter dem for. Men de legger da virkelig opp til det selv. For når det gjelder å fremme en vinkling, som igjen skaper et inntrykk som blir falsk, er de notoriske.

I dette tilfellet er det E24s journalist Julia Thommessen som står bak. I en artikkel som tilsynelatende dreier seg om det økonomiske resultatet i Resett for 2018, klarer hun å plante det inntrykket at Resett driver med «spredning av rasisme og muslimhets».

Thommesen gjør dette slik norske medier er vant til. Det er ikke E24 som påstår det, men de refererer til noen som mener det. Og det skytes inn, liksom uskyldig.

Etter å ha referert til at underskuddet «falt fra minus 806.000 kroner i 2017, til om lag 2,5 millioner kroner i fjor» og en henvisning til annonsørboikotten vi har vært utsatt for, kommer så følgende setning:

«Resett har blant annet blitt beskyldt for brudd på Vær varsom-plakaten og spredning av rasisme og muslimhets, ifølge Filter Nyheter.»

De lenker da til en Filter-artikkel om utbrudd mot Resett hvor blant annet Kårstein Løvaas (H) har blitt referert.

Og denne setningen om hva Resett er «blitt beskyldt for» er det eneste E24 skriver om Resett. De finner ingen grunn til å nevne noe positivt noen har sagt om oss, eller det faktum at vi har vokst oss inn blant de tolv største digitale mediene i Norge på rekord-tid.

Og når de først snakker om Vær varsom-plakaten, så har ikke journalist Thommassen her heller brydd seg med å innhente min samtidige imøtegåelse eller tilsvar til det Resett angivelig blir «beskyldt for». Dermed blir beskyldningene stående uimotsagt. Det eneste hun spurte meg om var forhold rundt økonomien i Resett.

Og et annet av journalistikkens fyrtårn, Klassekampen, henger seg på. I spalten «Dagens sukk» refererer de nettopp til artikkelen i E24 under tittelen «E24 sjekker økonomien på den grumsete nettet».

Der får de altså inn sin egen stigmatisering av Resett ved begrepet «grumsete».

Denne måten norske medier benytter for å skape tendensiøse inntrykk er så vanlig at vi simpelthen ikke rekker å kommenterer mer enn en brøkdel av det.

Men at det bidrar til å forsterke nettopp de forhold som er utfordringene for Resett og som gjør at vi mister inntekter fra annonsørboikott, er det ingen tvil om.