Illustrasjonsbilde. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
annonse
annonse

Et halvt år etter at Hålogalandsbrua i Nordland sto ferdig viser det seg at den har behov for store reparasjoner. Alle boltene må skiftes for å holde den trygg.

Det store broprosjektet har ikke kommet uten utfordringer. Den kinesiske entreprenøren som står ansvarlig for byggingen, har støtt på forsinkelser, konkurser og betongutfordringer.

Nå viser det seg også at alle de 344 boltene som holder de bærende vaierne i hengebrua må skiftes, skriver NRK.

annonse

Det ble klart etter at en av boltene røk og det samtidig viste seg at flere var sprukket. Boltene er utsatt for å bli svekket av hydrogen, noe som gjør at de etter hvert kan ryke. Statens vegvesen mener det er en produksjonsfeil.

– Vi mener det er en produksjonsfeil og at entreprenøren skal dekke kostnadene. Men det blir det sikkert en diskusjon om, sier prosjektsjef Stein Johnny Johansen i Statens vegvesen nord.

Hålogalandsbrua like utenfor Narvik kostet nesten fire milliarder å bygge, og er Norges nest lengste hengebru med sine 1.533 meter. Brua ble åpnet i desember 2018, nesten to år etter at den opprinnelig skulle stå ferdig.

Det er det kinesiske selskapet Sichuan Road and Bridge Group som står som entreprenør- Selskapet vant i 2017 konkurransen om selve byggingen av metalldekket og montering av kabler og fester, mens et kinesisk stålverk vant konkurransen om å levere metallet.

annonse

I tillegg til det kinesiske stålet, kommer kabelhodene fra Tyrkia og en del av kabelfestene fra Sveits, mens betongarbeidet, armering og asfalt er levert av norske selskaper.

NRK har forsøkt å kontakte den kinesiske entreprenøren, uten hell.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon