Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / NTB scanpix

Kristin og Ove Nikolaysen kjøpte bruktbil fri for heftelser fra IR Auto på Grorud i Oslo. To år senere måtte de levere bilen til Namsmannen uten å få erstatning.

Det viste seg da at bilforhandleren hadde tatt opp salgspant i bilen like før de solgte den – stikk i strid med opplysningene som bilkjøperne hadde fått, skriver E24.

– Vi føler oss rettsløse, sier paret.

Pant i biler

De to er ikke alene. Ifølge Brønnøysundregistrene har IR Auto tatt pant i over 20 biler gjennom enten Santander Consumer Bank eller Gjensidige Bank. Nikolaysens sjekket ikke selv om det var registrert heftelser da de kjøpte bilen. De ble imidlertid opplyst om at det ikke skulle være det.

Les også: To menn dømt til fengsel for bruktbilsvindel

Det er ikke uvanlig at bruktbilfirmaer finansierer  biler ved å ta pant i dem, men her var det økonomisk rot, sier selgeren som ikke lenger er ansatt ansatt hos IR Auto.

– Man kan og bør fremme krav mot selger, rettslig sett er dette enkelt, og har selger midler vil man kunne få dekket sitt krav. Problemet er at dersom selgerfirmaet går nedenom og hjem, vil det erfaringsmessig ikke være så mye å hente i et eventuelt konkursbo. Det kan bli en tung kamp å forfølge, sier NAF-advokat Jens Christian Riege.

Glipp

Daglig leder hos IR Auto, Imran Rashid, tar ikke telefonen, men skriver til E24 i en e-post:

– Det stemmer at det har vært glipp i dokumentasjonen på tre av totalt flere hundre biler. Dette er selvsagt ikke greit og vi forstår kundenes frustrasjon. Glippen er vårt ansvar og vi skal sørge for å rette opp i dette.