Bompenger som skal finansiere veier og storslåtte bypakker, går til å betale renter på Fjelllinjens lån.
Det viser seg at bilistene må ut med ekstrakostnader på 375 millioner kroner, en konsekvens av at Fjellinjen har gamblet med lånerenten.
Fjellinjen, som eies av Oslo kommune og Akershus kommune, krever inn rundt 3 milliarder kroner fra bilister årlig. For å finansiere Oslopakke 3 har Fjellinjen tatt opp lån med svært ugunstige betingelser:
– Fjellinjen tar opp lån for å finansiere Oslopakke 3 i henhold til de rammene Stortinget vedtar. Betingelsene i 2011 var betydelig dårligere enn i dag. For at mest mulig av pengene skal gå til samferdsel, jobber vi kontinuerlig for å redusere våre finans- og driftskostander, sier Håkon Nordahl i en e-post til Nettavsien.
De høye rentene kommer av en låne-milliard selskapet tok opp i det åpne markedet i 2011. Lånene er obligasjonslån med fastrente som har medført store ekstrakostnader for bilistene grunnet den høye renten i 2011.
Les også: Rødt hardt ut mot usosiale bompenger
Grensen er nådd
I en sammenligning av rentekostnadene mellom obligasjonslånene og øvrige lån har Nettavsiden kommet fram til at selskapet må betale 375 millioner ekstra renteutgifter. Det gir totale rentekostnader på 601 millioner i låneperioden.
Det er bilistene som må betale for Fjellinjens uansvarlige låneforvaltning, noe som er svært urettferdig og en av årsakene til at bompenger bør skrotes, ifølge Camilla Ryste i bilistenes interessegruppe (NAF).
– Det har bygget seg opp et bompengeopprør mange steder fordi folk føler at grensen for hva som er akseptabelt å betale i bompenger er nådd. Det at vi også betaler både renter, administrasjon, lønn og alt annet som skal til for å opprettholde bompengefinansiering gjør ikke protestene mindre, tvert imot, sier Ryste til Nettavisen.
Les også: Ikke alle bomselskap gir automatisk rabatt til elbiler