Oslo kommune har så langt gitt 140 bedrifter tilsagn om støtte til kjøp av elektriske lastesykler. I midten av juli var det utbetalt støtte til 46 sykler. Her er ordfører Marianne Borgen på Rådhusplassen i forbindelse med at Oslo ble utnevnt til European Green Capital i 2019. Arkivfoto: Berit Roald / NTB scanpix

Oslo kommune gir 140 søkere støtte til kjøp av i alt 188 elektriske lastesykler som skal brukes til leveranser rundt om i byen.

Blant de 28 bedriftene som allerede har fått utbetalt støtte, er vinimportøren Mousey Wine, Oslo Murerne, Funky Fresh Food, Fersk Kosmetikk, Bravida Norge og Nortrade East.

Flere mindre firmaer har fått støtte til én lastesykkel, mens bedrifter som Bravida og Nortrade East har kunnet kjøpe henholdsvis fem og seks sykler.

De er tildelt opptil 10.000 kroner per sykkel. Byrådet har bevilget i alt 3 millioner kroner til formålet.

Støtteordningen er ifølge byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Berg (MDG) ment å få fart på markedet for elektriske lastesykler. Tanken er at de skal brukes til mindre vareleveranser og nyttetransporter rundt omkring i Oslo.

I søknadene viser bedriftene blant annet til at de vil bruke lastesyklene til å erstatte elbiler og drosjeturer.

Støtteordningen omfatter både større bedrifter og enkeltmannsforetak, men ikke privatpersoner. Hver bedrift kan få støtte til opptil ti lastesykler. Det eneste selskapet som til nå har fått maksbeløpet på 100.000 kroner, er Koller Transport.