Isbryteren «Kronprins Haakon» ble bygd for å kunne bryte, ja nettopp, is, men måtte alikevel gi tapt. Nå vil rederisjefen finne ut av hvorfor.
Det var på sitt første tokt inn i Polhavet at skipet måtte snu før 85 grader nord. Oljelekkasje og isopphopning i propellene skal være grunnen til at skipet nå er på verksted i Harstad og kommende tokter er avlyste, skriver Klassekampen.
Les også: Norsk isbryter måtte snu nord for Svalbard, møtte «betydelig tjukkere ismasser» enn forventet
Barnesykdommer
Staten, ved Norsk Polarinstitutt, er formelt eier av skipet som har hjemmehavn i Tromsø.
– Vi har tatt høyde for barnesykdommer. Dette er på mange måter et teknisk avansert skip og på ingen måte noen hyllevare. Vi veit ennå ikke hvilke konsekvenser dette får, påpeker rederisjefen.
Store kostnader
Staten budsjetterte i 2013 med 1,4 milliarder kroner for å bygge skipet, men nå vet ingen hva sluttkostnadene blir. Rolls-Royce Marine i Ålesund, som eies av Kongsberg Gruppen, har designet skipet og levert framdriftssystemene. Kommunikasjonsdirektør Anette Bonnevie Wollebæk, har følgende å si:
– Mannskapet på skipet tror de har problemer med pakningene i en propell. Det er vanskelig å si noe før vi har sett på det.
Over all forventning
Direktør Ole Arve Misund ved Norsk Polarinstitutt leder styringsgruppa for skipet og skjønner at forskerne som har forberedt seg lenge på dette er veldig skuffet. Han påpeker imidlertid at det første året med det nye skipet har gått over all forventning, med et vellykket tokt til Antarktis.