For to uker siden gjenga Resett en artikkel i Klassekampen om at forskningsskipet og isbryteren Kronprins Haakon måtte snu på 85 grader nord etter møte med tre meter tjukk is.

Onsdag 31. juli kan NTB melde at skipet måtte snu på grunn av «løse bolter ved propellen». Ja, du leste riktig. NTB nevner ikke ordet «is» en eneste gang

Artikkelen på Resett med tittel Norsk isbryter måtte snu nord for Svalbard, møtte «betydelig tjukkere ismasser» enn forventet ble den mest delte på sosiale medier den dagen (15, juli). Årsaken var åpenbart at den tjukke isen kom overraskende på forskerne og stilte i tvil den stadige alarmismen om smeltende is og økende varme.

– Her er tjukk ettårsis, kombinert med store partier flerårsis. Mange steder har vind og havstrømmer presset isen sammen til kraftige skrugarder, og flere av disse er ugjennomtrengelige for oss, sa kaptein Johnny Peder Hansen.

«Selv ikke en prislapp på 1,5 milliarder kroner, over 20.000 hestekrefter og et erfarent mannskap var nok til å overvinne isen i Polhavet. Skipet skal kunne gå med en viss fart i én meter is, i farvannet nord for Svalbard ble det møtt av betydelig tjukkere ismasser,» skrev Klassekampen.

Rapportene om ekstraordinært tjukk is, var ikke i tråd med medienes forsøk på å mobilisere til klimatiltak og historiene fikk ingen bein å gå på i de andre mediene.

Mon tro hva de skulle gjøre med saken? Jo, omsider (31. juli) fant NTB en løsning. Under overskriften:

«Løse bolter førte til at forskningstokt i Polhavet måtte avbrytes,» klarer NTB å fullstendig unngå og nevne noe om «is» overhodet. De henviser til en artikkel i Teknisk Ukeblad. Men i TUs originalartikkel, er isen nevnt som en faktor.

– Foreløpig antar de at boltene løsnet på grunn av vibrasjoner under isbryting. Når svære isflak går under båten er det klart at disse pakningene får mye juling. Utover dette må vi bare vente på Rolls-Royce sine undersøkelser, sier rederisjef Per Nieuwejaar til TU.

Alt om isbryting og vibrasjon som en følge av det har NTB imidlertid utelatt i sin sitatsak fra TU.

Kommentar

Jeg har i dette tilfellet absolutt ingen tro på at NTBs utelatelse av «is» er tilfeldig. Artikkelen er snarere et eklatant eksempel på hvordan norsk MSM, i dette tilfellet NTB, serverer virkelighetsforvrengninger (fake news) helt bevisst for å fremme en viss politisk kampanje.

At det var tjukk is midt på sommeren som fikk Kronprins Haakon til å snu, kunne jo ikke stå igjen og være søkbart for ettertiden. Mye bedre å skylde på «løse bolter», uten å nevne at de var ristet løse fordi skipet møtte tre meter tjukk is.

Norsk MSM har agenda, men det er sjelden vi har sett det så utilslørt som her.

Jeg gjengir NTBs artikkel i sin helhet under. Sammenlikn det så med sitatene over, hentet fra Klassekampens samtale med kapteinen. Sjekk også ut TUs originalartikkel.

Fra NTB 31.07.2019

«Løse bolter ved propellen var grunnen til at det siste toktet til forskningsskipet Kronprins Haakon måtte avbrytes i Polhavet forrige uke.

Havforskningsinstituttet har funnet ut at løse bolter i akseltetningen til skipets propellhus var årsaken til at skipet måtte snu, skriver Teknisk Ukeblad.

Skipet har vært til reparasjon på et verksted i Harstad den siste uken.

– Fartøyet går sannsynligvis til Tromsø i løpet av torsdag for bunkring og så videre til Longyearbyen for å gjenoppta toktvirksomhet, sier rederisjef Per Nieuwejaar.

Skipet var på vei nordover med 36 forskere og teknikere om bord da det måtte snu i begynnelsen av forrige uke. Målet for toktet var å samle flest mulig prøver av arktiske organismer.

Fartøyet skulle også etter planen tangere den tidligere rekorden til polarhelten Fridtjof Nansen fra 1895 ved å nå så langt nord som 86 grader 14 minutter nord. Skipet måtte imidlertid snu på 85 grader fordi de løse boltene skapte trøbbel.

Skipet ble døpt av kronprinsesse Ingrid Alexandra i 2018. Kronprins Haakon kostet 1,4 milliarder kroner å bygge, og fartøyet har Tromsø som hjemmehavn.»