Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) fløy med elflyet bare timer før det havarerte i Arendal. – Dette er fremtiden, mener han.
– Det var en veldig fin tur, og egentlig en stor opplevelse. Det var min første tur med elfly, sier Elvestuen til NTB.
– Jeg har ikke noe problem med å gå opp i et elfly igjen, sier han.
Elflyet måtte nødlande på et vann onsdag ettermiddag. Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen satt bak spakene, og han hadde statssekretær Aase Marthe J. Horrigmo som passasjer.
– Når det nå fikk det som er en kontrollert nødlanding, er det viktigste at ingen er skadd. Det er vanskelig for meg å si noe om årsaken, men det endrer ikke på at elfly er en viktig del av framtiden for luftfart, sier han videre.
Og den utviklingen går veldig fort, skal vi tro statsråden.
– Om bare fem-seks år kan vi få elektriske passasjerfly, sier Elvestuen og peker på at dette er noe blant annet Widerøe satser på.
Det er korte strekninger som er aktuelt i første omgang, og klima- og miljøministeren mener det norske kortbanenettet er godt egnet for å gå over til strøm. Utviklingen av elfly og hybridfly gjør at det blir mindre grunn til å diskutere flyskam, mener han.
Politiet fikk melding klokka 14.42 om at mikroflyet hadde problemer. Senere ble det bekreftet at flyet hadde gått ned.
Flyet mistet motorkraften, opplyser Falk-Petersen til NTB. Allikevel går det etter sigende bra med dem begge.
– Det gikk eksepsjonelt bra. Vi er verken forslått eller noe annet, sier han.
I tillegg til Falk-Petersen var Horrigmo (H), som er statssekretær i Kommunal- og moderniseringsdepartementet, om bord.
– Det var en dramatisk opplevelse, men det gikk overraskende bra. Det var en fantastisk pilot som beholdt roen hele veien, og det gjorde meg så trygg som man kan bli i en sånn situasjon, sier hun.
Flyet nødlandet på vannet, tippet delvis rundt og passasjerene klatret ut via vingen.
– Flyet ble etter hvert observert i et vann, og luftambulansen har plukket opp de to, slik jeg har forstått det, sier daglig leder Jan Morten Myklebust ved flyplassen Gullknapp til Agderposten.
Flyet er Avinors eget elfly, som ble innkjøpt i fjor. Det har blitt vist fram under Arendalsuka. Tidligere onsdag var klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) med på en flytur, får NTB bekreftet.
Flyet deltok også på Arendalsuka i fjor og er det eneste av sin type i Norge.
– Flyet er registrert som et eksperimentfly. Det betyr at vi gjør dette på egen risiko, for det har ikke vært gjennom en normal utprøvingsprosess, forklarer Falk-Petersen.
Han sier at de foreløpig ikke kjenner årsaken til at motoren sluttet å levere kraft.
– Men det reduserer ikke vår innsats for å lage elektriske fly.