Norsk idrett og frivillige organisasjoner kan tape 1,3 milliarder kroner i året hvis dagens spillmonopol avvikles, ifølge en fersk rapport.
Rapporten er utarbeidet av Oslo Economics på oppdrag fra ExtraStiftelsen og Norges idrettsforbund, skriver VG.
Dagens spillmonopol innebærer at pengespill organiseres av Norsk Tipping og Norsk Rikstoto. Modellen utfordres imidlertid jevnlig av aktører som vil innføre flere tilbydere av pengespill her til lands gjennom en såkalt lisensmodell.
Den ferske rapporten peker på ulike konsekvenser dersom spillmonopolet avvikles til fordel for en lisensmodell.
– Vi konkluderer med at enerettsmodellen fungerer godt, og at en lisensmodell vil medføre betydelig risiko for økt omfang av problemspilling og reduserte bidrag til frivillige og ideelle virksomheters arbeid, sier seniorpartner Asbjørn Englund i Oslo Economics i en pressemelding.
Blant funnene i rapporten er at frivilligheten risikerer å tape 1,3 milliarder kroner i året. Dersom en lisensmodell medfører mer pengespill i Norge, eller en vridning i retning av kasinospill, vil flere nordmenn få problemer med spillavhengighet, ifølge rapporten.
Idrettspresident Berit Kjøll kommenterte rapporten under Arendalsuka onsdag formiddag.
– Å velge en lisensmodell betyr i praksis å velge bort en modell som fungerer, i bytte mot en modell med høyst usikkert utfall for mottakerne av overskuddet og for risikospillerne. Den gamblingen har verken overskuddsmottakerne eller samfunnet råd til, sa idrettspresidenten, ifølge VG.
Kulturdepartementet har sendt inn forslag om å endre kringkastingsloven. Forslaget innebærer et forbud mot all reklame for utenlandske pengespillselskap på norske TV-skjermer.
I en annen fersk rapport offentliggjort onsdag, anslår Oslo Economics at Discovery Networks Norway (DNN) og NENT Group vil tape reklameinntekter på rundt 250 og 500 millioner kroner dersom lovforslaget blir vedtatt.
DNN og NENT er landets tredje og fjerde største kringkaster. Førstnevnte er moderselskapet til kanaler som Eurosport, TV Norge og Max, mens NENT står bak TV 3, Viaplay og Viasat 4.
– Det har vært mye oppmerksomhet rundt forslaget og det er viktig for oss å belyse mulige konsekvenser. Samtidig er det viktig å påpeke at dette er et verdivalg. Hensynet til dem som sliter med pengespillproblemer, må veie tyngst, sier kultur- og likestillingsminister Trine Skei Grande (V) i en pressemelding.
Rapporten faller ikke i god jord hos DNN og NENT.
– Vi er svært skeptiske til prosessen fra Kulturdepartementet, hvor man presenterer et forslag om forbud mot formidling av spillreklame uten at dette var konsekvensutredet. At man midt under høringsrunden plutselig setter i gang et hastverksarbeid for å se på konsekvensene vitner om en kaotisk prosess, sier kommunikasjonsdirektør Line Vee Hanum i NENT til NTB.
Hanum får støtte av DNN, som også refser rapporten.
– Hastverksarbeid blir sjeldent bra. Det bærer denne rapporten preg av. Og rapporten bekrefter dessverre det vi fryktet i dialogen med Oslo Economics – det har vært liten vilje til å lytte til kringkasterne, sier kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i DNN til NTB.