Jon Georg Dale erkjenner at reformen ikke har gitt de store besparelsene. Arkivfoto: Lise Åserud / NTB scanpix
annonse
annonse

Regjeringens bompengereform skulle gi store besparelser i administrasjon og rentekostnader, men nye tall viser at kostnadene stiger.

Reformen kuttet antall bomselskap i Norge fra rundt 60 til 5 regionale selskaper for å gi mer penger til vei. Men de siste tallene fra Statens vegvesen viser at kostnadene har steget fra 2017 til i fjor, melder NRK.

Samlet driftskostnad steg med 13 millioner kroner, ifølge rapporten «Foreløpige tall for bompengeinnkreving 2018». Også bomselskapenes gjennomsnittlig lånerente har steget, fra 2,85 til 2,95 prosent fra 2017 til i fjor.

annonse

Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) legger skylden for manglende besparelser på bomselskapenes eiere, fylkeskommunene. Også hans statsrådetterfølger, Jon Georg Dale (Frp), erkjenner at reformen ikke har gitt de store besparelsene.

– Det er nok flere grunner til det. Vi har gjennomført en reform som har hatt noen kostnader ved seg. Vi må få ut gevinstene i sterkere grad enn vi hittil har gjort. Og eierne til de fem bomselskapene, som er fylkeskommunene, må nå også stresse selskapene så de kutter i administrasjonskostnader, sier Dale.

Administrerende direktør Marius Maske i bompengeselskapet Vegamot i Midt-Norge sier at de er en liten organisasjon med en liten ledelse, og at det derfor ikke er så mye å spare.

annonse

I Bergen sier sjefen for bomselskapet Ferde, som dekker Vestlandet og hele kysten ned til Agder, at driftskostnadene nå er «omtrent de samme» som før reformen.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon