Transportøkonomisk institutt (TØI) gir Venstre medhold i synet på bompengeskissens konsekvenser. Skissen legger opp til lavere bompenger, som Venstre frykter vil føre til mer biltrafikk til byene. Illustrasjonsfoto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

Venstre har god grunn til å bekymre seg for at bompengeskissen vil føre til økt trafikk i byene, mener Kjell Werner Johansen i Transportøkonomisk institutt.

Det er i en kommentar til Dagens Næringslivat Transportøkonomisk institutt (TØI) gir Venstre medhold i synet på bompengeskissens konsekvenser. Skissen legger opp til lavere bompenger, som Venstre frykter vil føre til mer biltrafikk til byene.

– Venstres bekymring om at den nåværende bompengeskissen vil føre til økt trafikk i byene er absolutt reell, sier Kjell Werner Johansen, assisterende direktør i Transportøkonomisk institutt.

Økt biltrafikk ville være i strid med Granavolden-plattformen mellom de fire regjeringspartiene Høyre, Frp, Venstre og KrF, der «regjeringen har som mål at all vekst i persontrafikken i byene skal tas av kollektivtransport, sykkel og gange».

Johansen vil likevel ikke spå hvor store konsekvenser forslaget kan få.

– Det er ikke sånn at folk løper til bilene sine bare fordi bompengene blir senket med to kroner. Det kommer an på hvordan det blir gjort i praksis, og hva størrelsesordenen er, sier han.

Morten Stordalen (Frp), første nestleder for transport- og kommunikasjonskomiteen, reagerer på at TØI uttaler seg når de ikke skal ha fått oversendt skissen.

– Jeg er skremt over at en forskningsinstitusjon som TØI uttaler seg om noe de ikke kjenner innholdet i, sier Stordalen.