Transportøkonomisk institutt (TØI) gir Venstre medhold i synet på bompengeskissens konsekvenser. Skissen legger opp til lavere bompenger, som Venstre frykter vil føre til mer biltrafikk til byene. Illustrasjonsfoto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

Venstre har god grunn til å bekymre seg for at bompengeskissen vil føre til økt trafikk i byene, mener Kjell Werner Johansen i Transportøkonomisk institutt.

annonse

Det er i en kommentar til Dagens Næringslivat Transportøkonomisk institutt (TØI) gir Venstre medhold i synet på bompengeskissens konsekvenser. Skissen legger opp til lavere bompenger, som Venstre frykter vil føre til mer biltrafikk til byene.

– Venstres bekymring om at den nåværende bompengeskissen vil føre til økt trafikk i byene er absolutt reell, sier Kjell Werner Johansen, assisterende direktør i Transportøkonomisk institutt.

Økt biltrafikk ville være i strid med Granavolden-plattformen mellom de fire regjeringspartiene Høyre, Frp, Venstre og KrF, der «regjeringen har som mål at all vekst i persontrafikken i byene skal tas av kollektivtransport, sykkel og gange».

Johansen vil likevel ikke spå hvor store konsekvenser forslaget kan få.

– Det er ikke sånn at folk løper til bilene sine bare fordi bompengene blir senket med to kroner. Det kommer an på hvordan det blir gjort i praksis, og hva størrelsesordenen er, sier han.

Morten Stordalen (Frp), første nestleder for transport- og kommunikasjonskomiteen, reagerer på at TØI uttaler seg når de ikke skal ha fått oversendt skissen.

– Jeg er skremt over at en forskningsinstitusjon som TØI uttaler seg om noe de ikke kjenner innholdet i, sier Stordalen.

Resett trenger din hjelp

Du kan støtte oss på Vipps nummer 124526.
Bankoverføring til kontonummer 1503.94.12826.
SMS "Resett fast" (59,- pr. mnd.) eller SMS "Resett" (200,- en gang) til 2474.

NB: Dette er helt separat fra Resett-abonnement og gir ikke tilgang til abonnementsinnhold. Resett-abonnement finner du ved å trykke her.