Signalfeil på Østfoldbanen gir store forsinkelser, og Bane Nor vet ikke når feilen kan bli rettet. De to siste ukene har 2.069 tog vært innstilt landet over.
Bane Nor jobber døgnet rundt for å finne årsaken til feilen som har oppstått mellom Nordstrand og Oslo S.
– Et tverrfaglig team jobber døgnkontinuerlig med feilsøk i det aktuelle området. Antall mulige feilkilder er stort, og det gjør arbeidet med å finne og utbedre feilen svært krevende, opplyser Bane Nor.
Ifølge trafikkmeldingene fra Bane Nor kommer en ny oppdatering mandag 26. august klokka 6.00, men det er ikke klart om selskapet mener det vil være færre spor i bruk helt fram til dette.
Innsatstogene i morgen- og ettermiddagsrushet er innstilt. Mens feilsøkingen pågår vil det være enkeltsporet drift mellom Bekkelaget og Oslo S. Dette medfører mindre forsinkelser på togene i begge retninger.
I uke 32 og 33 samt mandag denne uka har Aftenposten registrert totalt 989 planlagte innstillinger av tog, 1.080 innstillinger som var ikke planlagt, samt massive forsinkelser for Bane Nor og Vy.
Tallene gjelder for hele landet, men togstans har rammet spesielt Drammenbanen og Østfoldbanen, de strekningene der Bane Nor har gjort arbeider i sommer mens det er gått buss for tog.
Mandag 12. august havarerte to Vy-tog, ett vest og ett sørøst for Oslo, noe som medførte store forsinkelser og innstillinger.
Onsdag 14. august medførte en signalfeil med varighet på tre timer ved Skøyen at 127 togavganger ble innstilt.
Verken sjef for persontog i Vy, Arne Fosen, eller Bane Nor-sjef Gorm Frimannslund har latt seg intervjue. Kommunikasjonssjef Gina Scholz i Vy beklager på vegne av selskapet.
– Det har vært flere problemer med infrastrukturen, det har det vært også i sommer, sier Scholz.
Hun bekrefter at de selv har hatt tekniske problemer med togsett og sier også at det er viktig at Bane Nor finner de bakenforliggende årsakene til feilene.
Vy har ikke satt inn egne busser på strekningen på Østfoldbanen som for tiden er rammet av signalfeil. Bakgrunnen for det er blant annet at det fra før er kraftig trafikk i området på de aktuelle tidspunktene, og bussene bruker derfor lengre tid enn toget, opplyser kommunikasjonssjef Scholz til NTB.
– Erfaring viser også at mange uansett velger toget. Derfor henviser vi til de togene som kjører. Det er også mulig å bruke Ruters tilbud på strekningen, sier hun.
Hun legger til at det kan bety fullere tog for dem som velger den løsningen. En oversikt onsdag viste forsinkelser rundt ti minutter på noen av avgangene i morgenrushet, mens togene etter dette var i rute.
Ifølge Scholz er Vy i dialog med Bane Nor om situasjonen framover. Når det gjelder hva situasjonen med innstilte og forsinkede tog koster togselskapet, opplyser hun det er vanskelig å gi et svar.