Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix

Nye sykkelveier og kollektivløsninger forårsaker stengte gater, rekordstore utslipp fra næringstrafikken, samt økt belastning på yrkessjåførene som ferdes i Oslo sentrum.

Leverandørenes Utviklings- og Kompetansesenter (LUKS), har nå gått til søksmål mot Oslo kommune for brudd på HMS-reglene, skriver Norges Lastebileier-Forbund.

Les også: Økning i Oslo-trafikken til tross for flere bomstasjoner

Yrkessjåfører må nå kjøre store omveier for å få levert varer i sentrum av Oslo, noe som gjør at CO2-utslipp kan bli så mye som ti ganger så høye. Yrkessjåfør Michal Kozerivas forteller at han før kjørte rundt 80-90 kilometer hver dag i Oslo sentrum. Nå kjører han 120-140 kilometer. I løpet av et år utgjør dette 10 000 ekstra kilometer, som igjen utgjør rundt 10 tonn CO2.

– Daglig ferdes flere hundre store og små lastebiler i den indre bykjernen. Svært mange av disse rammes av dårlig bylogistikk, med dertil økt forbruk. Når vi vet at dette kan utgjøre flere tonn CO2 per lastebil årlig, er det på tide å tenke seg nøye om, sier NLFs regionsjef i Oslo, Akershus og Østfold, J. Kristian Bjerke.