Venstre vil sette prisene kraftig opp i bomringen i rushtiden og ser for seg en takst på 40–50 kroner, ifølge Hallstein Bjercke, som er partiets førstekandidat i Oslo. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

Venstre foreslår å doble bomavgiften i Oslo i rushtiden. MDG-byråd Lan Marie Berg sier dette egentlig gjør tre av fire bilturer billigere.

annonse

Venstre foreslår å doble bomavgiften i Oslo i rushtiden og mener det er helt i tråd med regjeringens nye bompengeavtale.

– Vi vil sette prisene kraftig opp i bomringen i rushtiden og ser for oss en takst på 40–50 kroner, sier Venstres førstekandidat i Oslo, Hallstein Bjercke, til NRK.

Han tror dette vil få langt flere til å velge kollektivt når de skal reise til og fra jobb. Forslaget kommer til tross for at regjeringspartiene sist fredag ble enige om en avtale der det heter at bompengene må ned.

– Det samlede bompengetrykket må ned, men regjeringen overlater til lokale å velge hvordan vi vil innrette det. Her har vi store muligheter til å differensiere langt tøffere enn i dag for å få biltrafikken ned, sier Bjercke til NRK.

Venstre vil samtidig at det skal bli langt billigere å passere bomringen om natten. Partiet vil også kutte prisen på månedskort med 20 prosent.

MDG og Frp protesterer
– Det høres ut som en fryktelig dårlig idé, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) om å doble bompengene.

Både Fremskrittspartiet og Høyre i Oslo sier det er uaktuelt å gå med på en økning i rushtidsavgiften som det Venstre foreslår.

Lan Marie Berg (MDG) sier at 77 prosent av dagens trafikk går utenom rushtid, og det vil gjøre tre av fire bilturer billigere. For mange er det dyrere å reise kollektivt enn med bil, og mange av dem med dårligst råd har ikke bil, derfor er det kollektivprisene som må ned.

– Det kan virke som om Venstre nå desperat forsøker å grønnvaske bomavtalen som Frp har fått Venstre og Høyre med på. Jeg hadde forventer mer av Venstre, både i Oslo og i regjering. Og hva som skjer om Frp og bompartiet kommer til makten i Oslo tør jeg nesten ikke tenke på, sier hun.

Lan Marie Berg sa søndag til Dagbladet at hun ikke vil ta imot tilbudet om større statlig finansiering av bypakker mot en reduksjon i bompengene.

«Absurd»
Venstres Sveinung Rotevatn, som er statssekretær i Klima- og miljødepartementet, kaller MDGs avslag «absurd».

– Nå stiller regjeringen tilgjengelig milliarder av kroner for å få tidenes kollektivløft i Oslo, så skal MDG takke nei. Det ville være aktiv selvskading av Oslo som miljøby, sier Rotevatn.

– Det vil bli investert milliarder i bedre trikk, bane og buss. Jeg kan ikke forstå at det er i Oslos interesse å takke nei til pakken som gir mer til kollektivtransport enn til bomreduksjoner, sier Rotevatn.

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) sier til NTB at det er uaktuelt at bompengenivået i Oslo skal heves ytterligere.

– Vi har en tverrpolitisk avtale med en historisk satsing på kollektivtrafikken som er vedtatt av både bystyret i Oslo, fylkestinget i Akershus og av Stortinget. Den ligger fast, sier Johansen.

Resett trenger din hjelp

Du kan støtte oss på Vipps nummer 124526.
Bankoverføring til kontonummer 1503.94.12826.
SMS "Resett fast" (59,- pr. mnd.) eller SMS "Resett" (200,- en gang) til 2474.

NB: Dette er helt separat fra Resett-abonnement og gir ikke tilgang til abonnementsinnhold. Resett-abonnement finner du ved å trykke her.