Ja, det er Resetts spådom etter å ha bivånet et stand-up show i Drammen torsdag kveld.
Kulturlivet sliter etter to år med nedstengninger og korona-pandemi. Resett tok derfor ansvar når muligheten bød seg for å støtte norsk stand-up. Og det var i Drammen det skjedde torsdag kveld, på Union Scene.
Fem mann kom på scenen, introdusert hver og en av konferansier Jon Gjerde (69). Vi skal innrømme at det gikk litt trådt i begynnelsen, men det er tøffe tak for ferske fjes når salen er litt glissen. Men det skal mot til å gå på scenen med solonummer i tilmålte 12 minutter.
Stand-up handler om å fortelle så sinnssyke ting det går an og få publikum til å tro at de som står på scenen faktisk har opplevd det de påstår. I tillegg, eller alternativt, må man gjøre det gjennkjennbart.
Det handler også om tilstedeværelse, å fylle rommet, å være en performer.
Etter pausen tok programmet i Drammen seg veldig opp. Yngve Skomsvoll fra Tønsberg var lun og pass ironisk, dog historien hans var hakket for lite troverdig på enkelte detaljer. Med litt mer arbeid og kreativitet, kan det bli bra.
Artikkelen fortsetter.
Som siste mann på scenen kom Ole Asbjørn Ness (48). Han er mest kjent som tidligere journalist i Finansavisen og forfatter av tre romaner. Vi har profilert ham på Resett før.
Ness har spist godt i løpet i pandemien, og det gjør seg godt når han drar i gang en vanvittig historie om en mann i samlivsbrudd som gjør sine erfaringer på datingmarkedet. Vi skal ikke avsløre mer, men det var virkelig en drivende god seanse.
Det ryktes også at det var talentspeidere i salen og vi tror ikke det går lang til før Ness, som kun har holdt på med stand-up noen få år til tross for sin middelalder, blir å finne på Norges største stand-up-scener. Vi har i det minste ikke sett noen her til lands som gjør dette vesentlig bedre. Ness fyller rommet, på mer enn en måte.
Terningkast 5.
https://resett.no/2020/07/06/ole-asbjorn-naess-ler-av-rasismekritikk-laettis/?swcfpc=1