Rema 1000 har hatt stort omsetningsfall hittil i år, viser tallene. De siste ukene har kundene begynt å vende tilbake, og kjeden tror de har funnet løsningen.
Rema 1000 har opplevd dårlige tider etter lanseringen av Æ-appen og bestevenn-strategien i januar og fram til oktober. Uoffisielle, konfidensielle tall fra analysebyrået Nielsen som Aftenposten har fått tilgang til, viser at kjeden hittil i år har hatt en organisk omsetningsnedgang på 5,8 prosent.
Organisk vekst/fall viser utviklingen mellom sammenlignbare butikker fra i fjor til i år. Det vil si at nye eller nedlagte butikker ikke er tatt med i sammenligningen.
Selskapet innrømmer til avisa at året fram til oktober har vært en nedtur, men sier at tallene fra de siste fire ukene har vært svært gode, og at kundeveksten er tilbake etter flere måneder med negativ utvikling.
– I slutten av oktober skrudde vi prisene ned på 1.300 varer, og vi viser de nye, lave prisene til kundene våre igjen, sier Jan Frode Johansen i Rema Franchise, på spørsmål fra Aftenposten om hva de gjør som nå fungerer.
På kort sikt vil dette føre til lavere omsetning for Rema. Kjeden mener likevel tiltaket vil lønne seg i det lange løp, fordi det vil føre til flere kunder og dermed økt omsetning.
I april i år viste en undersøkelse fra Kantar TNS at kjedens omdømme hadde falt med 32 poeng fra året før. Kjeden havnet da på 67. plass av de 70 bedriftene på listen.
I september forsvant både innkjøpsdirektøren og markedsdirektøren i Rema 1000 fra stillingene sine på dagen.
(©NTB)