For å heve den forliste fregatten KNM Helge Ingstad trenger Forsvaret fem til seks dager med fint vær. Arbeidet kan starte tidligst 20. januar.
Det kom fram på en orientering for pressen fredag.
Åpningen for løftekjettinger har blitt mindre fordi fregatten har sklidd lenger ned langs sjøbunnen.
– Det betyr at vi må flytte kjettingene lenger fram og bakover på skroget. Vi må derfor gå i gang med kun tre av fire sett med løftekjettinger. Det er en utrolig krevende operasjon, sier kommandørkaptein Arild Øydegard, som er Forsvarsmateriells prosjektleder for hevingen.
Torsdag kveld måtte kranfartøyet Rambiz forlate havaristedet på grunn av sterk og økende vind, men fredag kveld ventes det at fartøyet kan gjenoppta arbeidet ved havaristen, opplyser Forsvaret.
– Fra søndag morgen er det meldt sterk vind fra nordvest, og det vil trolig medføre stans i operasjonen ved havaristen til værforholdene tillater videre arbeid, heter det.
Fregatten ligger under vann i fjæra i Øygarden i Hordaland etter kollisjonen med tankskipet Sola TS natt til 8. november i fjor.
Ifølge Bergensavisen skal hevingen gjennomføres ved at kranfartøyene Gulliver og Rambiz legges ved fregatten. Den skal tømmes for diesel i utsatte områder, og deretter gradvis bli heist opp. Planen er videre å få Helge Ingstad over på den store, nedsenkbare lekteren Boabarge 33, som så skal heves.
Etter å ha blitt tømt for farlig utstyr, blant annet ammunisjon, skal fregatten fraktes til Haakonsvern på lekteren. Først da blir det klart om fregatten skal repareres eller skrotes.
De endelige kostnadene for bergingen er fortsatt ikke kjent.