Ingen moms, ingen engangsavgift, redusert/ingen årsavgift (trafikkforsikringsavgift), redusert firmabilbeskatning, ingen drivstoffavgifter, gratis/redusert parkeringsavgift, gratis/redusert bomavgift, halv pris på ferjene, kan benytte kollektivfeltet med noen unntak.
De eventyrlige avgiftsfritakene, som beløper seg til ca. 5 mrd. kroner årlig, har gitt et elbilsalg i Norge som overgår alle andre land i verden.
Elbiler og ladehybrider utgjorde 49 prosent av et forøvrig fallende bilmarked i Norge i fjor. Island kommer på andreplass med 19 prosent, Sverige på tredje med 8 prosent. Av de største bilmarkedene hadde Kina 4 prosent og USA 2 prosent.
Elbilene (og ladehybridene) er fortsatt en liten minoritet av bilene på veiene. Også her stiller Norge i særklasse, men de utgjorde ved utgangen av 2018 likevel bare snaut 10-11 prosent av bilparken. På andreplass kommer Nederland med 1,7 prosent, Kina er på tredjeplass med 0,94 prosent. USA har 0,45 prosent elbildekning, UK og Frankrike 0,2 prosent og Tyskland bare 0,1 prosent.
Det er langt igjen til den globale bilparken er elektrifisert.
Som nevnt beholder norske elbilister fremdeles mesteparten av sine opprinnelige fordeler. Hvor lenge det varer, er et åpent spørsmål. Men selv uten engangsavgift og moms er ikke nybilprisen på dagens elbiler særlig gunstig i forhold til prisen på bensin- og dieselbiler. Prisen er i seg selv ikke lenger et trekkplaster, særlig når lav rekkevidde regnes inn.
Bomavgift og ferjeavgift har kommet suksessivt.
Nylig kom meldingen om at forsikringsselskapet Gjensidige setter opp premien for el- og hybridbiler, fordi de inneholder mye avansert teknologi og er langt dyrere å reparere. Det er rettferdig, men omvendt betyr det at elbilistene fortsatt subsidieres hos de øvrige selskapene. Så lenge det varer.
Det er heller ikke like gunstig å kjøre på strøm lenger, på grunn av de økte strømprisene, som elbilistene må kunne sies å ha bidratt til. Rekkevidden forkortes drastisk om vinteren, i verste fall ned mot halvparten, og det kreves i tillegg både til dels langt mer strøm og lenger tid for å lade batteriet.
I sommer satte Fortum opp prisen på 35 hurtigladestasjoner i Hedmark, Vest-Agder og Rogaland til 4 kroner pr. minutt. Da er plutselig elbil langt dyrere pr. mil enn dieselbil. Strømmen koster da ca. 12 kroner mila. En moderne dieselbil av mellomstørrelsen greier langkjøring for 7-8 kroner mila, og langt over halve dieselprisen er avgifter. Dieselbilen har aldri vært bedre.
Normal hurtiglading hos Fortum er kr. 2,50 pr. minutt. Det gir ca. kr. 7,50 på mila. Tesla økte nylig prisen på sine superladere i Norge med 22 prosent, til kr. 1,70 pr. KWh. Det er fortsatt rimelig. Spørs hvor lenge har Tesla økonomi til å holde den prisen. Hjemmelading lønner seg ennå – helt til politikerne har fått norske strømpriser opp på europeisk nivå.
Innlegget ble først publisert på oljekrisa.no