De siste 13 årene har Roger Pihl veid reklamen som følger med avisene han abonnerer på. 2017 ga den slankeste reklamebunken: 82,4 kilo.
Gjennom hele året samler Pihl, som har bakgrunn fra nettopp reklamebransjen, alle innstikkene som følger med de fire avisene han abonnerer på. Ved årsslutt veies det hele. Resultatet har fått navnet Pihl-indeksen og er blitt en uformell analyse av markedet for papirreklame, skriver Dagens Næringsliv.
I fjor fulgte det 1.840 innstikk fra 205 ulike aktører med avisene som dumpet ned i Pihls postkasse.
– I fjor opplevde jeg 100 ganger at reklameinnstikkene veide mer enn avisene de kom i. Der går mediehusene i en liten spagat, tror jeg. De trenger pengene, men samtidig går sånt utover inntrykket av det redaksjonelle produktet, sier Pihl. Til sammen veide brosjyrene 82,4 kilo. Det er det laveste tallet siden Pihl startet i 2005, og det er omtrent en tredel mindre enn i toppåret 2012.
Nå varsler han imidlertid at den årvisse veiingen er gjort for siste gang, og skylden legger han flirende på Dagsavisen og eiendomsskatten.
– Dagsavisen har gått foran for eiendomsskatt. Da tenker jeg jo at jeg må betale denne skatten med noe. Og det ble med abonnementspengene til Dagsavisen. Og da mister jeg mye av sammenligningsgrunnlaget for denne analysen.
(©NTB)