Airbus A380. Photo by PETER PARKS / AFP

Det er ikke helt offisielt enda, men insidere kan fortelle at Airbus’s flaggskip, superjumboen A380 vil bli tatt ut av produksjon så snart det er teknisk mulig.

Flyet fløy først gang i 2005, etter en høyprofilert utviklingsperiode. Flyet er jo stort og flott og det eneste med to fulle dekk. I januar i år var det levert 234 fly, med en ordrebok som i realiteten er holdt oppe, til nå, av et eneste flyselskap – Emiratene.

Dette flyselskapet vil nok helst ut av disse bestillingene, det samme vil nok Airbus også fordi produksjonstakten er så lav at hver eneste leveranse går med tap. Og hvordan kunne dette utviklings-prosjektet i det hele tatt skje og hvorfor er det nå slutt ?

Les også: Airbus, Boeing og deres virksomhet

Den bakenforliggende årsak er utvilsomt at Airbus skulle vise Boeing hvor flinke de er også på Boeing og den øvrige amerikanske flyindustriens «hjemmebane» – sagt på en annen måte «gloir» til i hovedsak Frankrike. Airbus kunne på 1990-tallet presentere et estimat om et stort behov for meget store passasjerfly, mens Boeing mente middelstore fly ville passe best. Boeing hadde rett – forøvrig hjulpet av den teknologiske utviklingen.

Midt i 50-års feiringen av den første jumbo Boeing 747, er produksjonen på et lavmål og også for dette flyet og vil stoppe opp etter en tid.

Den teknologiske utviklingen av motorer (for øvrig med mye trøbbel) og store «bredbuks» fly med to motorer medfører at prisen pr. sete-km er lavere enn på kjempene, Både siste versjon av Boeing 747 og særlig A380 er faktisk teknologisk akterutseilt. I tillegg er det en større risiko å måtte fylle opp A380 enn de store bredbuksflyene A-350 og Boeing 787 og 777x.

Les også: Verdens største passasjerfly skal få nordmenn til Syden

Også et annet Airbus-prosjekt har gått mindre bra – Airbus A400M er et fire-motors turboprop fly, designet av (nå) Airbus for å møte kravene fra europeiske nasjoner for militærtransport-fly. Det fløy første gang i desember 2009 og har vært belemret med store forsinkelser, særlig motorene har vært et kronisk problem. En vesentlig øket pris og stadig manglende oppfyllelse av noen krav har vært en følge av dette.

Disse to utviklingsprosjektene, A380 og A 400M har utvilsomt kostet Airbus et to-sifferet antall milliarder Euro hver, uten at det synes å påvirke konsernets økonomi i særlig grad. Årsaken er at Airbus’ produksjon av «smalbuks» fly 320 serien – de med en midtgang – går «så det griner». Airbus har solgt fler av siste versjon A320-serien enn Boeing med sin helt nye 737Max, de strever begge med å produsere «nok», det vil si 60 pr. måned, med planer om økning.