Selskapet Ice bruker bilde av en hijabkledd jente i en ny reklamekampanje, og forsvarer avgjørelsen med at de mener forskjeller er «berikende».
Ice er en norsk leverandør innen telekommunikasjon, og er landets tredje største i bransjen. I en ny reklamekampanje som nå er rullet ut over landet, illustreres leverandørens mangfoldige kundebase.
Det er imidlertid ikke bare forskjeller i mobilbruk og vaner som skildres i kampanjen. Også vidt forskjellige syn på likestilling fremkommer.
På en av plakatene, som tipseren observerte ved kollektivknutepunktet Nationaltheatret i Oslo, synes en hijabkledd, ung jente kalt Amina, sammen med en tekst som sier at hennes «lengste snapstreak er 1286 dager», noe som indikerer at hun er svært aktiv på Snapchat.
Berikende forskjeller
Resett har henvendt seg til Ice, og bedt om en redegjørelse for selskapets syn på islamske kyskhetsnormer, og verdiene som ligger bak hijabbruken i muslimske miljøer. Selskapet har unnlatt å besvare spørsmålene, men sier en kommentar at kampanjen er til for å illustrere at ice har forskjellige kunder.
– Det at vi er forskjellige beriker samfunnet vårt og oss som selskap. Ice har mange forskjellige typer kunder, og målet med kampanjen er å illustrere nettopp det. Våre kunder har forskjellige interesser, forskjellige behov, forskjellige hudfarger og forskjellige religioner, sier kommunikasjonsdirektør Reynir Johanesson i Ice til Resett.
Les også: Hijab legitimerer en patriarkalsk væremåte
«Selvstendighet»
Videre bedyrer Johanesson at selskapet er opptatt av å fremme ytringsfrihet og selvstendighet.
– Vi bygger også et helt nytt mobilnett som gir tilgang til det frie internett, som er et fantastisk sterkt virkemiddel for å bekjempe urettferdighet og fremme verdier som ytringsfrihet, religionsfrihet og selvstendighet, sier kommunikasjonsdirektøren.