Flytoget inngikk kontrakt med den spanske togprodusenten CAF om leveringen av togsettene i 2015. Dermed får Flytoget i alt 24 togsett og øker kapasiteten med 50 prosent. For øvrig skal CAF også levere nye trikker til Oslo.
Flytogets administrerende direktør Philipp Engedal sier at det nye toget er bygget på samme lest som de forrige, men har i tillegg mindre støy, bredere seter, strømuttak, USB-tilgang, koppholdere ved alle stoler og bedre plass til bagasje.
– Togene blir også de første i Norge hvor man vil kunne se i hvilken vogn det er mest ledige plasser før man går inn, sier Engedal.
Flytogene godkjennes for største hastighet som er 245 kilometer i timen, og testes i hastigheter opp til 270 kilometer i timen. Foreløpig er det bare lov til å kjøre i 210 kilometer i timen til og fra Oslo lufthavn.
Det kommende året skal de nye togene testes på norske skinner og det skal gjennomføres nødvendig opplæring før de settes i drift i begynnelsen av neste år.
* Flytoget har bestilt 8 nye togsett fra den spanske produsenten CAF.
* Togene har gjennomgått et omfattende testprogram i flere land før det i tiden fremover skal testes på norske skinner.
* Hvert togsett har fire vogner
* er 102 meter langt
* er 4,4 meter høyt
* er 3,3 meter bredt
* veier 236 tonn
* har 236 seter og to rullestolplasser med dedikerte ledsagerplasser
* har to toaletter, hvorav ett PRM-toalett (for personer med redusert bevegelighet).
* Toget har universell utforming med en lavgulvsvogn slik at rullestolbrukere kan trille hindringsfritt i vognen samt trappefri inngang til øvrige vogner.