Holdningskampanjen til Kripos ser ikke ut til å ha hatt noen merkbar effekt på festvoldtektsstatistikken. Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB scanpix

Siden 2012 har antall anmeldte voldtekter økt med 30 prosent. Kripos tror ikke nødvendigvis det har skjedd flere voldtekter, men at flere velger å anmelde.

– Det er ingenting som tilsier at det blir begått flere faktiske voldtekter i 2017 enn i 2012, men vi vet at mørketallene har vært store. Det er mer nærliggende å tro at økt åpenhet i samfunnet, medieoppmerksomhet og tydelige budskap fra politiet har bidratt til økningen, sier leder Emil Kofoed i Voldtektsseksjonen hos Kripos til NTB.

Kripos reagerer på framstillingen i en artikkel i Universitas tidligere i uken, som NTB siterte. Der ble utviklingen i antall anmeldte voldtekter satt opp mot holdningskampanjen «Kjernekar» som skulle få ned antall voldtekter.

Totalt ble det bevilget 1,4 millioner kroner til kampanjen over sju år.

– Den siste bevilgningen til Kjernekar kom i 2015, men det hadde ingen sammenheng med påstanden om at «Kjernekar» ikke virker. Den sammenhengen er oppkonstruert av Universitas. Arbeidet vårt med å videreføre «Kjernekar» fortsetter, uten noen ekstra midler, fordi investeringen er gjort. Og fordi vi har tro på at kampanjen utgjør en forskjell, sier Kofoed.

Målgruppen for holdningskampanjen var unge menn og deres omgangskrets i alderen 18 til 35 år. Justisdepartementet ga Kripos 500.000 kroner i 2013, 400.000 kroner i 2014 og ytterligere 500.000 kroner i 2015 for å få kampanjen ut til studenter.

– Forskningen viser at det generelt sett er vanskelig å dokumentere direkte atferdsendringer som følge av holdningskampanjer. En kampanje virker aldri alene, og mange faktorer spiller inn. Ofte må man bruke store ressurser over tiår, slik staten for eksempel har gjort med trafikksikkerhet, opplyser Kripos.

Redaktør Runa Fjellanger i Universitas svarer at avisen omtalte Kjernekar-kampanjen i sammenheng med antall anmeldte festvoldtekter fordi de mente det var relevant for leserne å vite hvilken effekt slike tiltak har.

– Når målet med kampanjen er færre festvoldtekter, er det absolutt grunnlag for å undersøke om de tilgjengelige tallene vi har på dette, nemlig anmeldelsesstatistikken, har blitt påvirket av dette, sier hun til NTB.

Sju år og 1,4 millioner kroner er gått siden Kripos lanserte holdningskampanjen «En kjernekar». Fremdeles skjer nesten 40 prosent av alle voldtekter på fest.

Sju år etter at Kripos iverksatte holdningskampanjen «En kjernekar» bekrefter Ann Kristin Grosberghaugen overfor Universitas at det ikke har resultert i noen nedgang i festrelatert voldtekt.

–⁠ Vi så en umiddelbar nedgang i antall overfallsvoldtekter. I sammenheng med fest og lignende, har vi foreløpig ikke sett noen nedgang, sier Grosberghaugen, som leder Oslo politidistrikts seksjon for etterforskning av alvorlige seksuallovbrudd. I Kripos’ 2017-rapport var festrelaterte voldtekter fortsatt den største kategorien anmeldte voldtekter i Norge. Antall saker var høyere enn i tidligere voldtektsrapporter fra politiorganet.

Målgruppen for holdningskampanjen var unge menn og deres omgangskrets i alderen 18 til 35 år. Justisdepartementet ga Kripos 500.000 kroner i 2013, 400.000 kroner i 2014 og ytterligere 500.000 kroner i 2015 for å få kampanjen ut til studenter.

Ifølge Studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT) fra høsten 2018 oppgir hver fjerde student å ha blitt utsatt for seksuell trakassering, mens 4,7 prosent av dagens studenter er blitt voldtatt.