Til sammen 18 maskiner fra Norwegian av typen Boeing 737 MAX 8 er satt på bakken. Foto: AP / NTB scanpix

Flyselskapet Norwegian er i full gang med å omdisponere flyflåten etter at selskapet besluttet å sette alle fly av typen Boeing 737 MAX 8 på bakken.

Fem Norwegian-flyginger med flytypen Boeing 737 MAX 8 var på vei til eller fra Norge tirsdag. Flyselskapet har 18 maskiner av denne typen.

– Vi gjør nå vårt ytterste for å ivareta kunder som blir berørt og jobber med å omdisponere flyflåten, slå sammen flygninger og booker om passasjerer til andre flygninger for å begrense konsekvensene for de reisende, opplyser Norwegian.

Selskapet vil varsle berørte passasjerer via tekstmelding og på hjemmesidene. Det er også mulig å spørre flyselskapet via sosiale medier eller telefon.

Norwegian sier at alle maskiner som allerede er i lufta tirsdag ettermiddag, enten vil fortsette dit de skal eller returnere fra avreisestedet.

Trafikken ved Oslo lufthavn gikk tilnærmet som normalt tirsdag ettermiddag, ifølge flyplassens nettsider.

Flyulykken i Etiopia gjør at Norwegian setter alle sine fly av typen Boeing 737 MAX 8 på bakken midlertidig.

«Etter anbefalinger fra europeiske luftfartsmyndigheter har Norwegian valgt å sette sine 18 Boeing 737 MAX 8 på bakken inntil videre. Selskapet er i tett dialog med luftfartsmyndighetene og Boeing, og følger deres anbefalinger og instrukser. Norwegian vil gjøre sitt ytterste for å ivareta kunder som blir berørt» heter det i en pressemelding.

– Når luftfartsmyndighetene gir råd om dette, følger vi naturligvis deres anbefaling. Vi beklager til passasjerer som blir berørt av dette, men sikkerheten til våre passasjerer og ansatte kommer alltid først, sier flygesjef Tomas Hesthammer i Norwegian.

Norwegian har bestilt 110 Boeing 737 MAX og har fått levert 18 av disse så langt.

Norwegian jobber nå med å omdisponere flyflåten for å begrense konsekvensene, opplyser Norwegian.

Ifølge kilder Finansavisen har vært i kontakt med, kan det koste Norwegian over 15 millioner kroner per dag å sette de 18 flyene på bakken. Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair sier til avisen at han mener selskapet vil kunne kreve mye av sine utgifter dekket av Boeing.

Norwegian har mer enn 110 Boeing 737–800 i flåten. Disse vil ikke bli berørt. Det blir heller ikke selskapets Boeing 787 «Dreamliner».

Et bilde av flyet som styrtet i Etiopia søndag, tatt i november i fjor. Norwegian har 18 tilsvarende fly, og mange kunder er nå bekymret for å fly med denne flytypen. Foto: Preston Fiedler, Ap/NTB scanpix.

Norwegian-aksjen endte ned 2,9 prosent på Oslo Børs tirsdag etter at flyselskapet meldte at de setter alle sine Boeing 737 MAX 8-fly på bakken.

Kort tid etter at det kom melding om at Norwegian setter sine MAX-fly på bakken, hadde aksjen falt over 8 prosent. Men Norwegian-aksjen hentet seg inn igjen fram til børsens stengetid.

Hovedindeksen endte opp 0,3 prosent, til 866,5 poeng.

Mest omsatt var Equinor som gikk opp 0,24 prosent, Norsk Hydro som gikk opp 0,57 prosent og Aker BP som gikk opp 0,27 prosent.

Luftfartstilsynet sier at det ikke er konkludert med at årsaken til de to flyulykkene er teknisk svikt eller om det er en sammenheng mellom ulykkene.

– Selv om hendelsesforløpene kan virke relativt like, er det likevel altfor tidlig å si noe om årsaken til ulykkene eller om det er en sammenheng, opplyser Luftfartstilsynet.

Men granskingen er i full gang etter at to Boeing 737 MAX 8 har styrtet på kort tid. Stadig flere land og selskaper har satt flytypen på bakken. Også norske Norwegian valgte tirsdag ettermiddag å sette sine 18 fly på bakken.

Ifølge Luftfartstilsynet kan det være mange ulike årsaker til at en flyulykke skjer. Derfor vil man normalt ikke sette en flytype på bakken når det skjer en ulykke uten å kjenne til årsaken, eller at det foreligger klare indikasjoner på at det er alvorlige tekniske problemer med flytypen.

– Dersom man skulle oppdage at årsaken er en teknisk svikt som man mistenker gjelder for alle fly av samme flytype, vil i utgangspunktet Boeing og det amerikanske luftfartstilsynet FAA være de som setter alle flyene på bakken, opplyser Luftfartstilsynet tirsdag.

Årsaken er at flyprodusenten Boeing er amerikansk. Dermed er det USAs luftfartstilsyn som godkjenner flytypen og kan trekke tilbake sertifiseringen.

Norwegian har valgt å sette sine maskiner på bakken fordi britiske luftfartsmyndighetene CAA UK innførte et midlertidig flyforbud for flytypen i britisk luftrom og for britiskregistrerte fly.

Boeing vil oppdatere programvaren på 737 MAX 8-flyene etter ulykken i Etiopia. Beskjeden kom kort etter at USAs luftfartstilsyn krevde endringer senest i april.

Luftfartstilsyn FAA krever at Boeing så snart som mulig endrer programvaren som skal motvirke at flyet steiler, men mener ikke at situasjonen er så kritisk at flyene bør settes på bakken.

Siden Ethiopian Airlines’ Boeing 737 MAX 8-maskin styrtet på vei til Nairobi søndag med 157 mennesker om bord, har en rekke land og flyselskaper satt sine MAX-fly på bakken inntil videre.

Singapore la ned forbud mot flyet i sitt luftrom, og Kina har gitt beskjed til alle landets flyselskaper som har slike fly, om å la dem stå inntil videre. Det samme har Indonesia.

Ethiopian Airlines selv har tatt de fire gjenværende flyene de har av MAX-typen ut av trafikk, og en lang rekke andre selskaper har også gjort det, blant dem Royal Air Maroc, Aeromexico, Gol Airlines i Brasil og sørafrikanske Comair.

Flygerne i Aerolineas Argentinas nekter å fly den til årsaken til ulykken i Etiopia er avklart.

Norwegian, som har 18 fly av MAX-typen og 90 i bestilling, har imidlertid ingen planer om å la være å bruke flytypen, og det har heller ikke TUI, som blant annet bruker den på ruter til Kanariøyene.

Ulykken var den andre på fire måneder for den flunkende nye flymodellen. På samme måte som med et Lion Air-fly i Indonesia i oktober, der 189 mennesker omkom, meldte piloten om problemer under oppstigningen, og flyet styrtet få minutter etter avgang.

Vrakdeler fra Ethiopian Airlines-flyet som styrtet søndag, ligger i en haug på ulykkesstedet. Foto: AP / NTB scanpix

Tirsdag besluttet både Singapore og Australia å stenge luftrommet for Boeing 737 MAX 8-fly. Norske luftfartsmyndigheter vurderer foreløpig ikke et forbud.

Til sammen fire land og fem flyselskaper har besluttet å sette sine Boeing 737 MAX 8-fly på bakken etter flystyrten i Etiopia søndag. 157 mennesker omkom, deriblant en norsk kvinne.

Norske luftfartsmyndigheter vurderer foreløpig ikke å følge etter.

– Nei, ikke per nå, uten at vi kjenner til årsaken til flystyrten, skriver luftfartsdirektør Lars Kobberstad i en epost til NTB.

– Boeing 737 MAX 8 er en amerikansk flytype, med amerikansk typegodkjenning. Denne typegodkjenningen ble akseptert av det europeiske flysikkerhetsbyrået EASA. Det er dermed produsenten Boeing, de amerikanske myndighetene og/eller EASA som normalt sett kan bestemme seg for å sette flyene på bakken, dersom det er mistanke om at det er noe galt med flytypen, utdyper han.

Har sjekket Norwegian

Kobberstad påpeker at Norwegian står fritt til selv å sette sine fly på bakken.

Norwegian har 18 Boeing 737 MAX-fly i sin flåte, som opererer i store deler av selskapets rutenett. Selskapet lar foreløpig flyene fly som normalt.

– I november i fjor forsikret vi oss om at Norwegian har gjennomført de tiltak og anbefalinger som ble iverksatt for denne flytypen etter ulykken i Indonesia 29. oktober. Vi har forsikret oss om at Norwegian har informert sine piloter om hvordan de kan kjenne igjen en situasjon hvis den skulle oppstå, og hvordan de kan løse det, skriver Kobberstad.

189 mennesker mistet livet da et Boeing 737 MAX 8-fly fra Lion Air styrtet rett etter avgang fra Jakarta i Indonesia i oktober i fjor.

Flyselskapene som etter ulykken har satt sine Boeing 737 MAX 8 på bakken, er Ethiopian Airlines (selskapet som eide ulykkesflyet), sørafrikanske Comair, Cayman Airways, brasilianske Gol Airlines og Aerolineas Argentinas.

Den nasjonale ID-gruppen i Kripos er klar til å bidra i arbeidet med å identifisere omkomne etter flystyrten i Etiopia dersom de blir bedt om det.

– Interpol har henvendt seg til alle nasjonale ID-grupper for å kartlegge hvem som eventuelt kan bidra etter ulykken, og vi har svart at vi er positive til å bidra, sier kommunikasjonssjef Ida Dahl Nilssen til NTB.

– Nå avventer vi en eventuell konkret henvendelse om å bistå, sier Nilssen.

Kripos ID-gruppe har tidligere bistått ved en rekke større ulykker i andre land.

157 personer omkom i flystyrten, blant dem en norsk kvinne. Kripos bistår nå Interpol med opplysninger om kvinnen som hjelp i identifiseringsarbeidet.

Fakta om hvem som har satt Boeing 737 MAX 8 på bakken

Det er rundt 350 fly av typen B-737 MAX 8 i drift i verden i dag. Over 5.000 er i bestilling. En rekke land og flyselskaper har midlertidig stengt luftrommet for flytypen eller satt modellen på bakken etter søndagens flyulykke i Etiopia.

Stater:

* Storbritannia

* Tyskland

* Frankrike

* Irland

* Østerrike

* Tyrkia

* Singapore

* Kina

* Indonesia

* Australia

* Malaysia

* Oman

Flyselskaper:

* Ethiopian Airlines (Etiopia, selskapet som eide ulykkesflyet).

* Comair (Sør-Afrika)

* Cayman Airways (Cayman Islands)

* Gol Airlines (Brasil)

* Aerolineas Argentinas (Argentina)

* Eastar Jet (Sør-Korea)

* Norwegian (18)

* Icelandair (3 fly)

* Turkish Airlines (12 fly)

* TUI (15 fly)

Noen av landene som ikke stenger luftrommet:

* USA: Verken flyprodusenten Boeing eller amerikanske luftfartsmyndigheter mener det så langt er noen grunn til å ta flytypen ut av trafikk. Heller ikke flyselskapene Southwest Airline og American Airlines, som opererer flytypen, ønsker å gjøre dette.

* Russland

* Italia

* Norge

* De forente arabiske emirater

* I India har luftfartsmyndighetene innført ekstra sikkerhetskrav for flytypen, men de har så langt ikke villet nekte flyene å fly.