John William Waterhouse - Hylas and the Nymphs (1896). Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2381739

Manchester Art Gallery i Nord-England fjernet det viktorianske maleriet «Hylas and the Nymphs» (1896) av John William Waterhouse, i forrige uke. Bildet ble fjernet i lys av #MeToo-bevegelsen, skriver Business Insider.

Oljemaleriet, fullført i 1896, viser den gresk-mytologiske figuren Hylas, en av argonautene som dro med Jason i et forsøk på å hente en magisk gyllen skinnfell. På et tidspunkt i reisen, forlot Hylas de andre og møtte en gruppe nymfer, magiske kvinnelignende skapninger med et rykte for å være vakre, nakne og forræderske. Han ble bortført og ble aldri sett igjen.

Kanskje er dette øyeblikket, nedfelt i viktoriansk oljemalerikunst, for mye for dagens kunstelskere? Skal man fjerne klassisk kunst som oppfattes som kvinnediskriminerende av mange? Har #MeToo definisjonrett over kunsten?

Reaksjonene var mange og sterke, flere mente at det burde være mulig å reise en debatt om kunst uten å fjerne malerier, og at det minnet om sensur. Andre mente at det handlet om feminisme som hadde gått amok.

Kurator Clare Gannaway ved Manchester Art Gallery sa at hun ønsket å skape debatt.
Hun forklarte at avgjørelsen om å fjerne det berømte maleriet, var i tråd med et ønske om å starte en «samtale» om hvordan man utstiller og tolker kunst i samtiden, og at #MeToo-kampanjen «farget avgjørelsen» om å ta ned bildet. Men kanskje ikke helt slik alle trodde i første omgang.

I en video fra BBC News uttalte Gannaway at det handler om å være relevant:

– Vi sier ikke at vi skal kaste alt og aldri vise dette igjen, det handler ikke om det. Men det vi ønsker å si er at disse kan ha moderne resonanser, de kan være relevante for folk.

Den tomme plassen etter maleriet ble i stedet dekket av lapper med meldinger og kommentarer, dette for «å få i gang en samtale om hvordan den kvinnelige skikkelsen vises i gallerier».

I en video fra BBC News, blir folk på utstillingen spurt om hva de synes om at bildet er tatt ned:

– Det å fjerne det som dette, fikk jeg til å tenke igjen. Dette er veldig unge damer!, sier en eldre mann

– Hvorfor skulle vi ikke se på disse maleriene og sette pris på dem for det de er? Man kan ikke unnslippe objektivisering , mener en kvinne.

Men en uke etter at maleriet ble tatt ned, er det på plass igjen, ifølge galleriets blogg, som skriver at de forventet en opphetet debatt, men ble overrasket over den enorme responsen de fikk, både som kommentarer på posten og i andre tilbakemeldinger.

I en pressemelding på samme blogg skriver galleriet at fjerningen av maleriet var en del av et kunstprosjekt, et samarbeid mellom galleriet og kunstneren Sonia Boyce, som en oppbygging til en utstilling av hennes arbeider, som åpner i mars 2018.

Boyces kunst handler om å «bringe folk sammen i forskjellige situasjoner, for å se hva som skjer». Fjerningen av bildet var et resultat av en «overtakelse» av noen av galleriets plasser, fra besøkende og performance-artister. Hendelsen fanget manges interesse over hele verden, og åpnet for en bred debatt om hvordan kunst blir tolket og hvordan den blir utstilt, sies det på galleriets blogg.

Amanda Wallace, Direktør ved Manchester Art Gallery sier at de har blitt oversvømt med respons på fjerningen av bildet:

– Det har vært fantastisk å se dybden og spekteret av følelser som ble uttrykt. Vi håpet at eksperimentet ville stimulere til debatt, og det har gått over all forventning. Det har blitt veldig klart at mange føler veldig sterkt rundt spørsmålene som har blitt reist.